Geplaatst door Jane

Artificiële Intelligentie (AI) luidt in tijden van COVID-19 nieuwe vorm van seniorenzorg in

Aan de vooravond van de Internationale Dag van de Ouderen lanceert Jane het slimme zorgpakket dat – dankzij de plaatsing van discrete sensoren in huis, in combinatie met een AI-algoritme – zowel kan helpen om senioren langer zorgeloos thuis te laten wonen, als om zorgpersoneel in seniorenresidenties of woonzorgcentra te ondersteunen en ontzorgen. Zeker in tijden van COVID-19 kan deze vorm van hybride zorg een absolute meerwaarde zijn. Uit een recente bevraging1 onder 961 senioren blijkt alvast dat een groeiend aantal onder hen ook zelf steeds meer open staat voor digitale oplossingen. Een win-win voor alle partijen dus.

De lockdown ten gevolge van COVID-19 maakte heel wat mensen bezorgd over hun ouders of grootouders. Manieren om die senioren te beschermen én tegelijkertijd het contact met hen te onderhouden werden meer dan relevant. Daarbij kwamen digitale hulpmiddelen als een tablet of smartphone al snel in het vizier en raakten ze vlug ingeburgerd bij een doelgroep die normaal gezien niet geboekstaafd staat als digitally literate.

Uit het marktonderzoek blijkt alvast dat 72% nu wel geregeld WhatsApp, Messenger of andere chatdiensten gebruikt. Dit zijn echter basisvormen van communicatie en kunnen een vals gevoel van veiligheid geven. 86% denkt alvast ook na over digitale oplossingen en diensten die hen kunnen helpen om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen.

Jane is zo’n slimme dienst die de senior ondersteuning kan geven en de zorgkring gerust kan stellen, dankzij de slimme technologie. En die kan zonder al te veel extra kosten geïmplementeerd worden, zowel thuis, in een assistentiewoning of in een woonzorgcentrum.

Christophe Moortgat, CEO van Jane, legt uit: ‘Iedereen kent de alarmknoppen die oma of opa om de pols of hals dragen, en ook in het Jane-pakket zal je die nog terug vinden. Wij gaan echter nog een stap verder, precies omdat we weten dat heel wat senioren die alarmknoppen niet graag dragen, simpelweg vergeten om ze om te doen of na een incident niet meer kunnen indrukken. Jane countert dit door ook met onzichtbare sensoren te werken die bij de senior worden geïnstalleerd en die op een veilige manier bewegingen registreren. Op basis van die data herkent AI na verloop van tijd vaste patronen. Indien er plots afwijkingen in dat patroon zijn – bijvoorbeeld geen beweging of slechts beweging in 1 ruimte – dan zal er een alert verstuurd worden naar de smartphone van de gekoppelde zorgpersoon, zodat die de senior kan contacteren of ter plaatse kan gaan.’

Maar ook in seniorenresidenties en woonzorgcentra kan Jane perfect geïmplementeerd worden. Er zijn immers geen ingrijpende infrastructuur werken nodig – een internetverbinding volstaat – en Jane kan ook perfect geïntegreerd worden in bestaande systemen. Bovendien biedt het systeem voor het personeel eenvoud en flexibiliteit: 1 oogopslag op de smartphone toont meteen waar er eventueel nood aan extra zorg kan zijn.