Geplaatst door AuditBoard

AuditBoard overgenomen door Hg voor meer dan $3 miljard

AuditBoard kondigt aan dat het een overeenkomst heeft bereikt om te worden overgenomen voor ruim $3 miljard door Hg, een wereldwijd toonaangevende investeerder in compliance-, risk- en boekhoudsoftware.

De deal bevestigt de klantgerichte aanpak van AuditBoard en de krachtige combinatie van innovatieve technologie. De overname komt op een moment waarop de vraag naar zijn verbonden risicoplatform en gerelateerde oplossingen de snelle wereldwijde groei stimuleert. Het bedrijf bedient nu meer dan 2.000 ondernemingen, waaronder bijna 50% van de Fortune 500. AuditBoard, opgericht in 2014, maakte eerder dit jaar bekend dat het eind 2023 een mijlpaal van $200 miljoen aan jaarlijks terugkerende inkomsten had overschreden. De laatste financieringsronde vond plaats in 2018, een Series B onder leiding van Battery Ventures, de grootste institutionele aandeelhouder van het bedrijf.

“We zijn onze klanten en hun teams dankbaar voor het vertrouwen dat ze in ons hebben gesteld. Onze samenwerking met Hg zien we als een verdere bevestiging van onze klantgerichte aanpak,” aldus Scott Arnold, CEO van AuditBoard. “De basis en cultuur die onze oprichters hebben gecreëerd, zijn op een betekenisvolle wijze opgeschaald, waardoor AuditBoard de kans heeft om het voorkeursplatform te worden voor mondiale organisaties om risico’s te verbinden en te beheren. Dit is een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf, en we hadden dit niet kunnen bereiken zonder de niet-aflatende steun van onze medewerkers, partners en ongelooflijke investeerders, zoals Battery Ventures. We kijken ernaar uit om samen met Hg het platform van de toekomst verder te bouwen en uit te breiden.”

“De verbazingwekkende groei van AuditBoard is te danken aan zijn SaaS-native start, de focus op klantensucces en een gedifferentieerde moderne technologie,” zegt Nic Humphries, Senior Partner en hoofd van de Saturn funds bij Hg. “We hebben de vooruitgang van het bedrijf de afgelopen vijf jaar gevolgd en zien een enorme kans in het verschiet. We zijn verheugd om samen te werken met Scott en het AuditBoard-team om het bedrijf te ondersteunen in de volgende fase van snelle wereldwijde groei en platformuitbreiding.”

“We zijn trots dat we mogen investeren in dit ongelooflijke SaaS-succesverhaal,” aldus Alan Cline, hoofd van Noord-Amerika bij Hg,. “AuditBoard is precies het soort bedrijf waarmee we het beste samenwerken. Het is een bedrijf dat zijn klanten echt kent en innoveert om hen de best mogelijke producten te bieden. We kunnen niet wachten om te beginnen.”

Hg heeft de afgelopen twintig jaar een succesvolle geschiedenis van investeringen in bedrijfssoftwarebedrijven. Hg zal zijn ervaring inzetten om het gedifferentieerde aanbod van AuditBoard te ondersteunen terwijl het blijft opschalen, met de nadruk op productinnovatie, internationale groei en klantensucces.
“AuditBoard is een bijzonder bedrijf, klantgericht en product gestuurd. Bovendien heeft het recente trends in de sector doorbroken door uiterst kapitaalefficiënt te opereren in plaats van voortdurend meer geld binnen te halen,” zegt Michael Brown, algemeen partner van Battery Ventures en bestuurslid van AuditBoard. “Terwijl andere B2B-technologiebedrijven steeds grotere financieringsrondes binnenhaalden, heeft AuditBoard zich geconcentreerd op de fundamentele zaken, ongeacht de marktcyclus. Onze samenwerking met het AuditBoard-team sinds onze eerste investering in 2018 is collaboratief en verrijkend geweest, en ik kijk ernaar uit om het bedrijf verder te zien groeien en volwassen worden in samenwerking met Hg.”

“Toen we AuditBoard in 2014 oprichtten, was ons doel om software te gebruiken om de serieuze uitdagingen voor auditors op te lossen,” zegt Daniel Kim, medeoprichter van AuditBoard. “Deze overname vertegenwoordigt niet alleen de realisatie van onze visie, maar bevestigt ook dat een klant- en praktijkgerichte benadering de juiste manier is om technologie te ontwikkelen waar gebruikers gepassioneerd over zullen zijn.” Jay Lee, medeoprichter van AuditBoard, voegt hieraan toe: “Onze oprechte felicitaties aan Scott, Hg en het AuditBoard-team. Ik kan niet wachten om te zien wat de toekomst biedt.”

Goldman Sachs & Co. LLC fungeert als exclusief financieel adviseur voor AuditBoard; Cooley LLP fungeert als juridisch adviseur van AuditBoard.