Geplaatst door 50five

Automatisch nieuwe batterijen voor slimme rookmelders

Eindhoven – Geen vervelende piepjes vanwege lege batterijen, rookmelders met lege batterijen of uitstapjes naar de winkels voor specifieke batterijen. Een nieuwe dienst, ontworpen om te werken met de Nest Protect rook- en koolmonoxidemelder, bestelt automatisch nieuwe batterijen wanneer ze bijna leeg raken. Klanten van de nieuwe dienst, ontwikkeld door 50five, CUBES van KPN, Energizer, Olisto en Tikkie van ABN AMRO, hoeven alleen nog maar een betaalverzoek op hun smartphone goed te keuren en de batterijen worden automatisch geleverd.

De nieuwe dienst is ontwikkeld om het probleem van rookmelders zonder werkende batterijen op te lossen. Ontwikkeld met behulp van Works with Nest, de Nest third-party developer API, maakt de gloednieuwe dienst gebruik van de low-batterijwaarschuwingen die Nest Protect naar klanten stuurt om een geschakeld proces te starten: Olisto koppelt de diensten aan elkaar, KPN verstuurt de SMS, het betalingsproces wordt verzorgd door Tikkie, Energizer levert de batterijen en 50five verwerkt de bestelling.

De samenwerking tussen de partijen sluit naadloos aan bij de campagne van de Nationale Brandpreventieweken die op 1 oktober van start gingen. De campagne richt zich op het belang van het sluiten van ramen en deuren en het plaatsen van hoorbare rookmelders. Uit onderzoek van de brandweeracademie blijkt dat slechts 45 procent van de hangende rookmelders echt werkt. Het advies is om rookmelders aan te sluiten op het lichtnet of om batterijen te gebruiken met een lange levensduur.

Een tweede voordeel van deze nieuwe dienst is dat Nest Protect automatisch vijf familieleden of vrienden een SMS en e-mail verstuurt wanneer er rook of koolmonoxide wordt gedetecteerd. Dit is een uitbreiding van de bestaande Family Accounts functie van Nest, waarmee tot 10 personen toegang hebben tot Nest producten en waarschuwingen via de Nest App. Op die manier kan iemand altijd snel actie ondernemen als de bewoner in de problemen zit en zelf niet adequaat kan reageren. Door deze oplossingen zijn ook voor anderen hoorbaar en dat past natuurlijk ook goed bij de boodschap van de brandpreventieweken over het plaatsen van hoorbare rookmelders.

“Deze samenwerking toont de toegevoegde waarde van slimme apparaten in huis. Deze slimme oplossing verbetert de veiligheid en het comfort aanzienlijk”, zegt Egbert Hietberg, commercieel directeur bij 50five. “Het wordt steeds eenvoudiger om dergelijke koppelingen met andere slimme apparaten te maken, zodat de mogelijkheden toenemen en het steeds nuttiger wordt om ze in te passen. Binnenkort zien we nog veel meer mooie combinaties en toepassingen als de slimme oplossingen echt onderdeel worden van het slimme ecosysteem in huis.”

“Het smart home is inmiddels de hype fase voorbij. De hooggespannen verwachtingen nemen af en het realisme treedt in. We gaan nu een nieuwe fase in, waarbij de echt praktische toepassingen van het smart home door een groter publiek omarmd worden”, zegt Tom Meijeraan, medeoprichter van Olisto. “De rookmelder, die zelf batterijen bestelt is hier een mooi voorbeeld van. Minder sexy dan bijvoorbeeld automatisch openende deuren, maar het lost wel een wezenlijk probleem op.”

“Bij KPN New Business kijken we continue naar manieren om het leven van consumenten en bedrijven inspirerend en eenvoudiger te maken”, zegt Céline Brault. Marketing Manager bij KPN New Business. “De smart rookmelders zijn wat dat betreft een veelbelovend idee!”

“De samenwerking rond de Nest Protect laat goed zien dat Tikkie meer mogelijkheden biedt dan alleen het onderling verrekenen van bedragen door consumenten. Op een veilige manier kan iemand direct betalen, zodat de rookmelder naar behoren kan blijven werken”, aldus Guido Berber, Business Developer Tikkie.