Geplaatst door Thuisbezorgd

Avondeten zondag met 52 minuten vertraagd door zomertijd

Uit een interne data-analyse* van Thuisbezorgd.nl blijkt dat de zomertijd de bestellingen voor het avondeten op de eerste dag met 52 minuten heeft opgeschoven. Na het vooruitzetten van de klok op zondag 26 maart kwamen Nederlanders langzaamaan weer terug in hun oude bioritme. Na vier dagen bestelden consumenten hun avondeten weer op de vertrouwde piektijd van 18.00 uur.

Nederlanders bestellen doorgaans hun avondeten relatief vroeg. Zuid-Europeanen, zoals Italianen en Spanjaarden, eten gemiddeld pas vanaf 20.00 uur. Na het ingaan van de zomertijd schoof dit voor hen bijna een uur op naar 21.00 uur. In Noord-Europese landen, waaronder Nederland maar ook Duitsland en Denemarken, waren consumenten ook na vier dagen weer gewend aan de zomertijd. Waar het even richting 19.00 uur bewoog na het ingaan van de zomertijd, is het nu weer terug bij hun originele dinermoment van 18.00 uur.

Zondag is traditioneel de drukste dag voor de eten-bestelsite. Afgelopen zondag, waarop het langer licht bleef ‘s avonds, grepen Nederlanders opvallend veel naar gemakkelijke deelbare gerechten, met het gezin of vrienden. De meest bestelde gerechten waren pizza margarita, kapsalon döner en cheeseburgers. De Italiaanse keuken was het meest populair onder Nederlanders.

“Bij Thuisbezorgd.nl doen we er alles aan om onze klanten en restaurants de best mogelijke ervaring te bieden. Inzichten in data en consumententrends helpen ons om onze duizenden partners in Nederland en wereldwijd te helpen om onze eten-bestelsite verder te optimaliseren en zo nog meer mensen te kunnen laten genieten van het gemak het bestellen van eten en boodschappen,” zegt Gijs Weterings, directeur Thuisbezorgd.nl.

* Gebaseerd op intern onderzoek met geaggregeerde data van Just Eat Takeaway.com-consumenten in België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje, Slowakije en Zwitserland.