Industry Wire

Geplaatst door YellowMind bv

AVRO zet microblog-succes voort met Wie is de Mol jr?

Zo’n duizend kinderen, vooral meisjes van 7 tot 14 jaar oud, registreerden zich in die enkele dagen op het gelegenheids-microblog. De daar geplaatste ruim 6000 (!) berichten en reacties daar weer op, werden zo’n 1,1 miljoen keer opgevraagd. Opvallend is ook dat meer dan 1000 berichten geplaatst werd met sms-vaardige vingers, oftewel per gsm. Het plaatsen van berichten per gsm is kosteloos, dus ouders hoefden zich in dit geval geen zorgen te maken.

Deze ervaring was reden voor de AVRO om Numpa te vragen een instrument te ontwikkelen, waarmee de zelfstandige Numpa-applicatie (“Pigeon” genaamd) met weinig moeite in volgende websites geïntegreerd kan worden. Deze Numpa-pigeon kan nu op meerdere AVRO-programmasites ingezet worden en zal zo in de toekomst wellicht nog meer microbloggers op gaan leveren. Met “Wie is de Mol jr” wordt daarvoor nu de aftrap gedaan.

“Wij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe communicatie tools voor onze bezoekers”, aldus Léon Cozijnsen, manager Research & Development bij de AVRO, “In het fenomeen microblog vonden we een van die tools. Zowel voor het volgen van belevenissen van presentatoren of kandidaten tijdens opnames alsook interactie tussen bezoekers onderling is microbloggen uitermate geschikt. Met onze eerste twee channels richten we ons nu voornamelijk op de jeugd. Een groep die nog niet heel fanatiek in de microblogs actief was maar natuurlijk wel veel op internet zit en met een mobieltje in de hand geboren wordt. Dat bleek een schot in de roos. Als we eind juni over een eigen white label variant beschikken gaan we Numpa ook zeker inzetten rondom andere AVRO programma’s en evenementen.”

Numpa.nl is Nederlands grootste Microblog. Op Numpa (http://www.numpa.nl) communiceert men via ultra korte berichten van maximaal 140 tekens via website, mobiel of SMS. Daarnaast worden berichten verstuurd en ontvangen via de eigen gratis ‘messenger’; Pigeon. Numpa biedt ook channels om met ‘gelijkgestemden’ te communiceren. Channels zijn gebruikersgroepen met een gedeelde interesse, professioneel (bijv. fotografie, design, etc.), of een hobby (bijv. koken, film, enz.). Daarnaast bieden channels mogelijkheden voor evenementen. Channels zijn er in open, besloten en gesloten variant.

Numpa is eveneens beschikbaar voor integratie in (bestaande) uitgeefconcepten. Daarbij zijn alle denkbare varianten mogelijk, variërend van co-branded themakanalen, tot volledige standalone-applicaties of geïntegreerde white label-microblogs zoals op http:// juniorsongfestival.avro.nl.
Numpa kan volledig geïntegreerd worden met bestaande site-content, zodat bezoekers direct kunnen reageren op artikelen en op elkaar, of met de redactie kunnen communiceren.
Via een zgn. API (application programming interface) kunnen door derden, op de eigen behoeften toegesneden applicaties kunnen worden ontwikkeld, die ook voor andere gebruikers beschikbaar komen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht