Geplaatst door Cover Story

Bekroonde Finse verf-pionier opent Paint Studio in Amsterdam

Het Finse design- en plasticvrije verfmerk Cover Story opent haar deuren in Amsterdam. De pionier op het gebied van plasticvrije verf opent een fysieke winkel aan de Haarlemmerdijk, in overeenstemming met hun bekroonde multi-channel retail strategie.

Cover Story ziet verf als een centraal onderdeel van het interieurontwerp en wil verf daarom van de bouwmarkt naar de stad en online brengen. Het bedrijf wil de verfmarkt veranderen door consumenten moderne distributiekanalen aan te bieden, waaronder online, maar ook fysieke verkooppunten en eenvoudige thuisbezorgd-opties.

De Paint Studio aan de Haarlemmerdijk is ontworpen door interieurontwerper Linda Bergroth, die ook de eerste winkel van Cover Story in Helsinki ontwierp. Met haar aanwezigheid in het hart van de stad hoopt Cover Story een dialoog te vormen tussen haar eigen universum van kleur en de inspirerende architectuur langs de beroemde Amsterdamse grachten.

“Bij het ontwerpen van de nieuwe Paint Studio in Amsterdam streefde ik naar een breder concept dat inspeelt op de cultuur, omgeving en architectonische kenmerken van de stad. In het straatbeeld zijn de dakbalken zichtbaar in de binnen- en buitenconstructies van de woningen en ook zichtbaar bij de havenkranen. Omdat de ruimte van de paint studio compact is, wilde ik de unieke dakspanten en daklijn benadrukken door ze kleur te geven. Omdat er maar één ruimte is, worden kleuren in de Paint Studio zo gepresenteerd, op een zeer driedimensionale manier”, legt Bergroth uit.

De internationaal erkende Helsinki Paint Studio van Cover Story maakt deel uit van het omnichannel consumenten-concept van het bedrijf dat werd bekroond met “Beste retailconcept” in Monocle’s 2022 Design Awards. Cover Story is van plan om verder uit te breiden en fysieke winkels naar meer Europese stadscentra te brengen.

“De sterke waardering van Nederlanders voor Scandinavisch design en voor duurzaamheid – en hun liefde voor online winkelen – maakte Amsterdam een logische keuze voor de eerste fysieke Paint Studio buiten Finland. We hebben de ambitie om dit concept in verschillende landen uit te rollen, waarbij het interieur van elke winkel zal reageren op de architectuur van de stad en de kenmerken van de ruimte”, zegt Anssi Jokinen, oprichter van Cover Story.

Cover Story levert sinds het najaar van 2021 verf in heel Europa via haar online winkel, waarbij Paint Studios slechts één van de contactpunten zijn.

“Dit is een belangrijk moment voor ons als merk en we kijken er naar uit om kleurinspiratie, kennis en expertise, nu face-to-face te kunnen delen met onze klanten in onze eigen Paint Studio in Amsterdam”, vervolgt Jokinen.

Samen met creatieve merken en getalenteerde ontwerpers brengt Cover Story verf ook naar de designwereld. Het merk werkte eerder al met Scandinavische klassiekers Iittala en Artek aan een Cover Story Home pop-up concept en creëerde capsule collecties met verschillende ontwerpers. Ook in Nederland wil Cover Story graag samenwerken met lokale designmerken, ontwerpers en creatieven om haar kleurenpalet uit te breiden met verschillende nieuwe, frisse interpretaties.

“Door samen te werken en unieke ruimtelijke kleurencollecties te creëren, kunnen we bruggen slaan tussen Scandinavisch design en Centraal-Europees interieurontwerp. En omdat we daarbij duurzame producten gebruiken, kunnen we de industrie ten goede veranderen”, aldus Jokinen.