Geplaatst door Belcentrale

Belcentrale volgt KPN met pilot voor uitfaseren koper in FttH-gebieden

KPN biedt inmiddels op ruim 2,3 miljoen adressen FttH aan en dit netwerk wordt steeds verder uitgebreid. FttH is een toekomstvast aansluitnetwerk dat in staat is om hoge bandbreedtes te leveren. Op het grootste deel van de adressen met FttH is ook het koperen aansluitnetwerk nog in gebruik. Dit zijn de zogenaamde overlaygebieden. Om efficiënter te kunnen werken en klanten het beste netwerk te bieden overweegt KPN om in de komende jaren in deze gebieden de dienstverlening op basis van koperen aansluitlijnen te migreren naar dienstverlening op basis van FttH aansluitlijnen en de koperen aansluitnetwerken buiten gebruik te stellen. Belcentrale is een KPN wholesale partner. Klanten van Belcentrale in overlaygebieden krijgen vanaf februari een scherp aanbod voor FttH.

Voor Belcentrale is het een showcase om vooruit te lopen op de uiteindelijke onvermijdelijke uitfasering van het kopernetwerk. KPN wil vooruitlopend op de besluitvorming over deze plannen samen ervaring opdoen met deze migraties in een pilot voor zes centralegebieden.

KPN gaat in zes centralegebieden waar de meeste adressen zowel op koper als op FttH zijn aangesloten en waar nog maar een relatief beperkt aantal klanten van het kopernetwerk gebruik maakt, grotendeels stoppen met de dienstverlening over koper. Het betreft de volgende centralegebieden: Zwolle Stadshagen, Amsterdam IJburg, Bergeijk, Eibergen, Eersel-Centrum en Bennekom.

Meer informatie over de pilot en over Belcentrale FttH vindt op de website www.belcentrale.nl