Industry Wire

Geplaatst door MADE.COM

We besteden meer tijd thuis – maar ook aan ons huis, blijkt uit MADE.COM onderzoek

– Investeren in het huis was een opmerkelijk fenomeen onder consumenten in 2020: 40% kocht nieuwe
interieur items, waaronder meubels en woonaccessoires.
– Optimisme leidt de interieurtrends van 2021 met meer kleur en energie, voorspelt MADE.COM

In 2020 is meer tijd in huis doorgebracht dan ooit tevoren, woningen zijn niet langer alleen een plek om te eten, tot rust te komen en te slapen: ze zijn synoniem geworden voor kantoren, sportscholen, klaslokalen en meer. Uit een enquête van designmerk MADE.COM, die is gehouden onder 1000 volwassen Nederlanders, is gebleken dat meer dan 35% van de ondervraagden hun thuis associëren met veiligheid. Daar komt nog eens bij dat een derde hun woning ook meer is gaan waarderen in het afgelopen jaar.

“In 2020 hebben we ons allemaal aan moeten passen, aan het nieuwe normaal. Gelukkig hebben de meeste van ons een fijne plek om vanuit te werken, wat geen gegeven is. Daardoor zijn ons huis allemaal echt meer gaan waarderen.” – Daniëlle Schoop, Head of Brand

Koopgedrag in 2020: Flexibiliteit in interieur belangrijker ooit tevoren
Nu onze huizen zoveel meer functies erbij hebben gekregen, is het ook niet gek dat meer dan een derde van de respondenten in 2020 op een of andere manier in hun woning heeft geïnvesteerd. Of het nu ging om het verplaatsen van meubels, het verven van muren of het kopen van nieuwe woonaccessoires: mensen waren binnen de kaders – of muren – van hun eigen huis op zoek naar een nieuw perspectief. Het gevolg? Designmerk MADE.COM zag een duidelijke toename in interesse in verschillende productcategorieën, van wanddecoratie (+83%) tot beddengoed (+135%). Naast de toename van sales in wanddecoratie en beddengoed, was ook het aanschaffen van nieuwe opbergopties populair, met een stijging van 35%.

Toegewijde werkplek
Door de plotselinge switch naar thuiswerken heeft MADE.COM ook een groei in de vraag naar kantoormeubilair gezien. Zo zijn de zoektermen “bureau” en “bureaustoelen” afgelopen jaar flink toegenomen in populariteit onder bezoekers van de website, met een groei van 135% and 198% vergeleken met 2019. Uit het onderzoek is dan ook gebleken dat Nederlanders het belangrijk vinden om ook thuis een fijne werkomgeving te hebben. Meer dan een kwart van de ondervraagden (30%) werkte tijdens de lockdown standaard vanaf hun eettafel of bureau. De data laat alleen wel zien dat vooral de 18-24 jarigen met hun onconventionele werkplekken worstelen: 21% werkte vanaf hun bureau of eettafel, maarliefst 17% werkte vanuit bed en 14% vanaf de bank.

Ondanks dat we op verschillende plekken zijn gaan werken, maakte MADE in juli alsnog een duidelijke piek in de verkoop van bureaus mee, toen consumenten begonnen met het inrichten van een (vaste) thuiswerkplek: het was duidelijk dat thuiswerken voorlopig toch echt het nieuwe normaal was – en ook nog even zou blijven. Als gevolg waren specifiek de compacte bureaus een immens populaire aankoop voor thuiskantoors – met een groei van 600% op het voorgaande jaar. Waarom net dit model? Voormalig architect en YouTuber Daniel Titchener (@danieltitchener) legt uit waarom:

“Compacte bureaus met lades zijn geweldig. Ze zorgen voor minder visuele rommel en besparen ruimte. En dat zijn toch wel twee essentiële principes voor het inrichten van een klein en toch rustig interieur. Ik heb zelf gemerkt dat het helpt om mijn work station in de hoek van de kamer zetten, zodat er zo min mogelijk afleidingen zijn. Door een volledig aparte plek te creëren die er ook anders uitziet, kun je jezelf mentaal duidelijk maken dat ‘dit is waar ik werk.”

Plannen voor 2021
2020 was duidelijk een jaar van inrichten, aanpassen en opschonen (45% van de respondenten heeft in 2020 een grote schoonmaak gehouden). En deze nieuwe liefde voor ons eigen interieur lijkt mee te verhuizen naar 2021: voor bijna 20% van de ondervraagden wordt verbouwen een prioriteit en voor ruim 26% staat ook het aanschaffen van nieuw meubilair hoog bovenaan de prioriteitenlijst. Daarnaast zien we dat er ook ruimte is om onszelf een beetje te verwennen: zo blijkt dat met 43% bijna de helft wel op een (welverdiende) vakantie zou willen gaan – of daar in ieder geval geld aan uit zou willen geven.

Verder zei meer dan een derde van de respondenten (35%) dat welzijn en levensstijl de belangrijkste focus voor 2021 zal zijn. Wel is er een verschil terug te zien in hoe, als we kijken naar op welke zaken de focus zal liggen: waar meer dan een derde (38%) van 35-55 en ouder zei dat de belangrijkste focus voor volgende jaar hun gezin en/of familie zou zijn, wil de groep van 18-24 zich dit jaar meer op hun carrière concentreren.

MADE’s Design Director, Ruth Wassermann: “Zo veel tijd thuis doorbrengen heeft voor velen van ons gezorgd dat we ons interieur opnieuw zijn gaan evalueren.”

Het gevolg? De vraag naar zowel grote als kleine producten is toegenomen nu onze klanten hun energie in alles van alledaagse benodigdheden tot volledige renovaties hebben gestoken. Daarom hebben we hard gewerkt om ervoor te zorgen dat onze 2021 collecties voldoen aan de altijd veranderende behoeften van onze loyale, design-liefhebbende klanten.

Ruth Wasserman, de Design Director van MADE.COM, deelt haar voorspellingen voor 2021…

1. Huis reset
Voor veel van ons bracht 2020 de mogelijkheid met zich mee om nu toch écht eens te denken over hoe we ons huis gebruiken. Dit jaar denken we dat klanten op zoek zullen gaan naar mogelijkheden om het meeste te halen uit de ruimte die ze hebben – voor alle functies die de ruimte nu in het dagelijks leven heeft. Bovenaan die lijst staat staat waarschijnlijk het thuiskantoor. Denk aan kasten voor werkspullen, zodat thuiswerkers de deur van de werkdag fysiek achter zich kunnen sluiten, of aan scheidingswanden om een thuiskantoor te creëren in een woning die bestaat uit één grote woonruimte. Het is ook erg waarschijnlijk dat er meer praktische aanpassingen op de agenda zullen staan, zoals loungeplekken met meer ruimte voor het hele gezin. Denk ook aan slaapbanken als aanvulling van grotere bureau’s in een extra slaapkamer.

2. Natuurlijk comfort
Als de lockdown van vorig jaar ons iets heeft geleerd, dan is het wel het belang van buiten komen en in de natuur zijn. We verwachten dat deze trend zich dit jaar zal doorzetten. Hoe? Onder andere in de vorm van het aanschaffen van tuinmeubels en -accessoires, maar ook doordat onze klanten de de buitensfeer naar binnen gaan halen. We verwachten bijvoorbeeld dat natuurlijke materialen, texturen en kleuren het erg goed zullen doen. Denk bijvoorbeeld aan zachte, aardse kleurpaletten gecombineerd met roomwit. We merken dat materialen als linnen en licht hout nu al populair zijn op de MADE site. Ik denk zelf dat dit komt door social media en Pinterest trends.

3. De bewuste klant
Het lijkt alsof er iets verandert in de manier waarop een deel van consumenten nieuwe aankopen doet. En dit lijkt ietsje versneld te zijn door wat er in 2020 is gebeurd. We zien bijvoorbeeld dat klanten een stuk bewuster aankopen doen nu ze genoeg tijd hebben gehad om te reflecteren op hun eigen gedrag en wat voor impact ze hebben op de wereld om zich heen. Waar dat mogelijk is, zou het koopgedrag kunnen veranderen naar het aanschaffen van minder, maar items van betere kwaliteit en in het investeren in items waar ze meer bij voelen. Het doel daarbij is dan om ze vervolgens ook aan volgende generaties te kunnen geven. Alhoewel looks altijd belangrijk voor ons zullen blijven, vinden we het ook belangrijk dat items lang meegaan en vakkundig gemaakt zijn.

4. Nostalgie
In moeilijke tijden is het niet gek om comfort te zoeken in wat we kennen. Kunstwerken met een emotionele waarde of vintage en retro meubels brengen nostalgie met zich mee, wat voor houvast kan zorgen. Als gevolg zijn ook vormen en referenties naar de jaren 70 en 80 de laatste tijd erg populair geworden. En niet alleen voor de degenen die ze ook nog meegemaakt hebben: de gebogen vormen brengen ook zonder nostalgie een bepaalde rust met zich mee. De vloeiende lijnen en organische vormen, samen met zachte texturen van bouclé en schapenvacht, creëren een veilig thuis, perfect tegen de harde werkelijkheid van de buitenwereld.

5. De optimist
Nu we aan de rand van een nieuw begin staan, zien veel mensen het ook als kans om te resetten. Net als bij een voorjaarsschoonmaak is het een en ander aanpassen misschien wel de frisse start waar we naar opzoek waren. Kleur en energie spelen hierbij een grote rol – en zijn juist nu hebben we misschien wel de drijfveer om gedurfde, uitbundige interieur keuzes te maken. Felle kleuren en patronen zorgen samen met planten en bloemen voor leven in huis: ze representeren het optimisme dat is voortgekomen uit een jaar vol van onzekerheid.

Images credits: @craigowilliams

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht