Bever daagt Black Friday opnieuw uit met duurzaam alternatief: Big Deal
Pijnacker, 11 november 2024 – Bever daagt Black Friday opnieuw uit met een nieuwe anti-Black Friday-campagne. Met het duurzame alternatief ‘Big Deal’ roept de buitenwinkel mensen op om niet in de aanbiedingen, maar in hun kledingkast te duiken en ongebruikte items bij hen in te leveren, zodat zij deze een tweede leven kunnen geven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 34% van de Nederlanders buitenproducten in de kast heeft die ze nooit meer gebruiken – een statistiek die Bever wil veranderen.
Gedragsverandering
Bever zet zich al jaren actief in voor duurzamere consumptie en maakte in 2021 een krachtig statement door als een van de eerste retailers in Nederland een beweging tegen Black Friday te starten met de lancering van ‘For Future Fridays’. Maar de tegenbeweging beperkt zich niet tot eenmalige acties. Albert Scholte, CEO van Bever, stelt: “Met al onze duurzame initiatieven zetten we in op gedragsverandering van de consument op de lange termijn. Dat bereik je niet door één dag per jaar te strijden tegen overconsumptie, maar door dit dagelijks uit te dragen.”
Laboratorium voor innovatie
Afgelopen zomer introduceerde de buitenwinkel bijvoorbeeld nog ‘Bever Koopt Terug’ en startte het met het verhuren van buitenuitrusting. Dit weekend opende Bever ook de meest circulaire buitenwinkel van Nederland in Utrecht. “Een laboratorium voor innovatie”, noemt Scholte de nieuwe winkel, waar alles draait om anders produceren en consumeren. “Ons doel is om mensen te stimuleren om bewuster te kiezen wat ze kopen en hoe ze met spullen omgaan. En dat is precies het tegenovergestelde van wat Black Friday aanjaagt.”
Black Friday brengt mensen het hoofd op hol
Marjolein Vendrig, director marketing bij Bever, vindt dat iets kopen met korting prima is, maar merkt op dat tijdens Black Friday “ons hoofd op hol slaat.” Vendrig: “De koopknop is al ingedrukt voordat we hebben nagedacht of we het écht nodig hebben. We dénken zelfs dat we het nodig hebben, omdat het zo goedkoop is. Ondertussen raken onze kasten voller en voller. Daarom willen we mensen stimuleren om juist nú bewuster te consumeren en ongebruikte kleding een tweede leven te geven.”
Opvallende activatie in Utrecht
Als verlengstuk van de ‘Big Deal’-campagne organiseert Bever op 28 en 29 november een opvallende activatie in het centrum van Utrecht. In Hoog Catharijne verschijnt een stellage van tweedehands kasten die het winkelende publiek herinnert aan de vele ongebruikte spullen die thuis liggen. Met deze tastbare reminder wil Bever mensen aansporen om minder te kopen en meer te hergebruiken.
——-
Over de ‘Big Deal’-campagne
Dit jaar roept Bever mensen op om, voor ze zich laten verleiden door Black Friday-acties, zichzelf eerst de vraag te stellen of ze het wel écht nodig hebben. We hebben al zó veel spullen, dat we niet eens alles gebruiken. Duik daarom tijdens Black Friday niet in de aanbiedingen, maar in je kledingkast! Heb je outdoorkleding die je niet meer gebruikt? Lever deze dan in bij Bever, zodat zij deze kleding een tweede leven kunnen geven. Om je hiervoor te bedanken ontvang je een tegoedbon van 10 euro. Blijkt de kleding nog in goede staat te zijn? Dan koopt Bever de kleding zelfs terug. Je ontvangt hiervoor een extra tegoed, bovenop de tegoedbon van 10 euro, die je kunt besteden aan het reparatie- en onderhoudsassortiment, een tweedehands item, of de Buitenmens-collectie, die is gemaakt van oude buitenproducten. Voor meer informatie: bever.nl/blackfriday.
——-
Over Bever
Fred van Olphen begon in 1977 met Bever om mensen aan te moedigen naar buiten te gaan. Die missie heeft het bedrijf in 2024 nog steeds. Wij geloven erin dat buiten iedereen op z’n best is. We vinden er rust, energie en vooral onszelf. Buiten is goed voor ons. En daarom zijn wij ook goed voor buiten. Hier ligt onze rol op maatschappelijk vlak. Dat begint met het juiste advies van onze meer dan duizend Buitenexperts, waardoor je als klant altijd de juiste keuze maakt. Voor meer informatie: https://www.bever.nl/.
——-
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.