Industry Wire

Geplaatst door Klarna

Bijna helft Nederlandse consumenten wacht tot Black Friday om producten voor de beste prijs aan te schaffen

Amsterdam, 17 november 2023 – Nederlandse shoppers wachten massaal op Black Friday om koopjes te scoren. Zo stelt 49 procent zijn uitgaven uit tot dit koopjesfestijn om hun favoriete producten tegen aantrekkelijke prijzen te kunnen kopen, blijkt uit onderzoek dat Klarna – het wereldwijde AI-betalingsnetwerk en shopping-assistent – heeft verricht onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten. In deze tijd van oplopende prijzen, hanteren veel kostbewuste shoppers een uitgekiende strategie om maximaal te kunnen profiteren van de meest aantrekkelijke Black Week-deals.

Black Week wordt steeds meer beschouwd als dé kans voor consumenten om langverwachte aankopen te doen tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Zo is Black Friday voor 64 procent hét moment waarop zij duurdere producten – zoals elektronica en juwelen – die in de rest van het jaar tegen hoge prijzen worden aangeboden, tegen scherpe prijzen kunnen kopen. Op deze manier biedt Black Friday hen de kans om aanzienlijk te besparen op zulke uitgaven.

Speciaal budget voor de feestdagen
Veel consumenten willen verantwoordelijk en weloverwogen omgaan met hun uitgaven in deze periode van aanhoudende inflatie. Zo steekt 58 procent van de respondenten een feestdagenbudget op om hun uitgaven beter te kunnen beheren. Hieruit blijkt dat de consument – ondanks alle aantrekkelijke kortingen – het hoofd koel houdt en zich niet snel laat verleiden tot impulsieve aankopen. Tegelijkertijd geven vier op de tien Nederlanders aan dat Black Friday een goede aanleiding is om mooie deals te scoren, terwijl een even groot aantal er op rekent dat zij van flinke kortingen kunnen profiteren tijdens de uitverkoop.
Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst een kwart van de Nederlandse consumenten zich zorgen maakt over oplopende schulden als gevolg van creditcard-transacties die zij tijdens de feestdagen aangaan. Bovendien verwacht één op de vier Nederlanders dat zij niet in staat zullen zijn om deze schulden op korte termijn te kunnen afbetalen. De kortlopende, rentevrije BNPL-producten van Klarna bieden een eerlijker en duurzamer alternatief voor creditcards en zorgen voor veel betere resultaten voor de consument.

Een overzicht van andere highlights uit het onderzoek van Klarna:
Gen Z heeft het grootste aandeel (60 procent) in de verwachte aankopen tijdens Black Friday.
Driekwart van de Millennials geeft aan te wachten op Black Friday voor het doen van duurdere aankopen, zoals elektronica, juwelen en meubels.
EINDE PERSBERICHT

Noot aan redactie (niet voor publicatie)

Over Klarna
Sinds 2005 is Klarna op een missie om de e-commercehandel te versnellen, waarbij de behoeften van de consument centraal staan. Met meer dan 150 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en 2 miljoen transacties per dag, zorgen Klarna’s eerlijke, duurzame en AI-aangedreven betalings- en winkeloplossingen voor een revolutie in de manier waarop mensen online winkelen en betalen. Hierdoor kunnen consumenten slimmer, met meer vertrouwen en gemak winkelen. Meer dan 500.000 wereldwijde retailers integreren Klarna’s innovatieve technologie en marketingoplossingen om groei en loyaliteit te stimuleren, waaronder H&M, Saks, Sephora, Macy’s, Ikea, Expedia Group en Nike. Ga voor meer informatie naar Klarna.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht