Geplaatst door Logitech

Bijna twintig procent werkgevers ziet geen voordeel in thuiswerken

Leusden – In een onderzoek onder 283 werkgevers met personeel, uitgevoerd door hardwareproducent Logitech, noemt 50 procent flexibiliteit als grootste voordeel van thuiswerken. Opmerkelijk is echter dat bijna 20 procent van de werkgevers waarbij thuiswerken (gedeeltelijk) mogelijk is, zegt de werkzaamheden van thuiswerkende medewerkers te controleren, terwijl slechts 9,7 procent denkt dat zij het werk niet goed uitvoeren. Ruim 53 procent van de respondenten zegt thuiswerkers gerichte taken mee te geven.
De algemene conclusie die uit het onderzoek getrokken kan worden, is dat werkgevers het moeilijk vinden om de controle los te laten. “Open communicatie is een belangrijk onderdeel van het opbouwen van een vertrouwensband”, stelt Joost Jetten, lead Video Collaboration bij Logitech Benelux. “Het controleren van werknemers draagt daar niet in bij, evenals een vast takenpakket. Als je als werkgever een setting creëert waarin de werknemer zich vertrouwd voelt en open communiceert over zijn of haar verantwoordelijkheden, dan zal de werknemer zijn verantwoordelijkheid nemen. Daar zijn wij van overtuigd.”
Niet iedereen kan of mag thuiswerken
38 procent van de werkgevers zegt dat het voor alle medewerkers mogelijk is om thuis te werken. Bij bijna 29 procent kan een gedeelte van het personeel thuiswerken. De bedrijven waar thuiswerken (gedeeltelijk) onmogelijk is, geeft 89 procent als reden het soort werkzaamheden het niet toe laten. Bijna 8,5 procent zegt dat het tevens niet binnen de sfeer van het bedrijf past.
Apparatuur en wetgeving
Maar liefst 41 procent van de werkgevers zegt niet goed op de hoogte te zijn van de regelgeving omtrent thuiswerken. Een dikke 70 procent van alle werkgevers is van mening dat werkgevers ervoor moeten zorgen dat hun medewerkers de juiste apparatuur hebben als ze thuis werken. “Het is wettelijk gezien de taak van de werkgever om te zorgen voor een veilige en gezonde thuiswerkplek die voldoet aan de Arbowet”, stelt Jetten. “Wat ons betreft is het ook de verplichting van de werkgever om de juiste apparatuur te plaatsen die ervoor zorgt dat een thuiswerker zijn of haar werk in optima forma kan uitvoeren. Gelukkig denkt het gros van de werkgevers hier hetzelfde over.”
—————————————————————————————————————-
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard, in opdracht van Logitech, onder 283 Nederlandse werkgevers met personeel. Het onderzoek brengt in kaart hoe werkgevers over thuiswerken denken. Mocht u vragen over het onderzoek hebben, neem dan contact met ons op via het onderstaande telefoonnummer of e-mailadres.
Over Logitech
Logitech ontwerpt producten die een alledaagse plaats hebben in het leven van mensen, en verbindt ze met de digitale ervaringen die ze nodig hebben. Logitech begon meer dan 35 jaar geleden mensen met elkaar te verbinden via computers, en nu is het een bedrijf met meerdere merken dat producten ontwerpt die mensen samenbrengen via muziek, gaming, video en computergebruik. Merken van Logitech zijn onder meer Ultimate Ears, Jaybird, Logitech G en ASTRO Gaming. Logitech International, opgericht in 1981 en met het hoofdkantoor in Lausanne, Zwitserland, is een Zwitsers beursgenoteerd bedrijf genoteerd op de SIX Swiss Exchange (LOGN) en op de Nasdaq Global Select Market (LOGI). Zoek Logitech op www.logitech.com, ons blog of @Logitech.