Bijna zeventig procent van de Nederlanders is bereid bestelgedrag aan te passen om het milieu te helpen

Arnhem – Maar liefst 68 procent van de Nederlanders is bereid om hun bestelgedrag aan te passen om het milieu te helpen. Denk aan aanpassingen als het kiezen voor een andere vervoerder of leverdag. Dat blijkt uit onderzoek van logistiek dienstverlener Wuunder, onder ruim 1.000 Nederlanders. Hoewel ze bereid zijn hun bestelgedrag aan te passen, heeft 42 procent nooit stilgestaan bij de milieu-impact van pakketbezorging.
Duurzaam bezorgen belangrijker dan snelheid op levertijd
De duurzame idealen wegen echter niet voor iedereen op tegen hun prioriteiten. Voor twee op de vijf Nederlanders (41%) is snelle bezorging namelijk een van de belangrijkste aspecten van pakketbezorging. Toch geeft 59 procent aan het geen probleem te vinden om langer te wachten op een bestelling, als deze duurzamer wordt geleverd, bijvoorbeeld met een fietskoerier.
Prioriteiten bij pakketbezorging
Dergelijke laagdrempelige aanpassingen op het gebied van bestelgedrag kunnen al een aanzienlijke impact maken. Zeker aangezien twee derde van de Nederlanders (64%) minstens één keer per maand een online bestelling plaatst. 39 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk om te kunnen kiezen op welke dag hun pakket bezorgd wordt. Voor 58 procent is het vooral belangrijk dat ze geen verzendkosten betalen.
Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder: “Het is mooi om te zien dat zoveel mensen bereid zijn om hun bestelgedrag aan te passen ten gunste van het milieu. Wij zien daarin enorm veel potentie om de impact van bezorgingen op het milieu te verlagen. Relatief eenvoudige aanpassingen, zoals standaard kiezen voor een duurzame levering, kunnen al een groot verschil maken. Hiermee kan al veel CO2 bespaard worden, zonder dat de consument daar veel voor hoeft in te leveren. Zo zetten we samen een stap in de duurzame richting.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.