Industry Wire

Geplaatst door Trustpilot

Black Friday en Cyber Monday worden niet door alle consumenten gewaardeerd

AMSTERDAM – Nederlandse consumenten konden de voorbij week nauwelijks ontsnappen aan Black Friday en Cyber Monday. Maar worden de twee hoogtijdagen van de commercie door alle consumenten even goed gewaardeerd? Een relatief grote groep consumenten blijkt helemaal niet op koopjesjacht te gaan, laat een deze week uitgevoerde peiling van reviewplatform Trustpilot bij 1000+ online consumenten (*) zien.

Zo’n 42,6% van de respondenten zegt zelfs nog nooit iets gekocht te hebben op Black Friday en Cyber Monday. En 41,4% van de respondenten geeft als antwoord op de vraag “heb je ooit gebruikgemaakt van Black Friday en/of Cyber Monday voor het vinden van goede deals?”, niet van dit soort evenementen te houden.

Rekening houden met Black Friday

Bijna 26% houdt daarentegen wél rekening met Black Friday en Cyber Monday en wacht bewust met de aankoop van een specifiek product. Ook zo’n 26% ervaart tijdsdruk door beide koopjesdagen om tot een aanschaf over te gaan. Wel geeft tegen de 60% van de respondenten aan het niet erg te vinden als ze toch nog een goede deal mislopen.

Maar Black Friday en Cyber Monday brengen online natuurlijk wel iets teweeg bij consumenten die op zoek zijn naar korting. Op het wereldwijde online reviewplatform Trustpilot (Trustpilot.com) nam het verkeer op Black Friday met 44% toe vergeleken met een gemiddelde werkdag, naar 1,35 miljoen bezoekers.

Miljoen bezoekers bedrijfspagina’s

Meer dan een miljoen bezoekers bekeken een bedrijfsprofielpagina, om te kijken of een bedrijf al dan niet betrouwbaar genoeg is om een product bij aan te schaffen. Ook het bezoekersverkeer in Nederland nam flink toe, met ongeveer een derde.

Chris van Dongen, countrymanager Benelux bij Trustpilot: “Een goede vertrouwensrelatie met de consument is voor het bedrijfsleven natuurlijk van elementair belang. Maar, zoals blijkt uit onze peiling, zijn niet alle consumenten hetzelfde. Sommigen zijn dol op Black Friday en Cyber Monday, anderen weer totaal niet. Het is dus niet zo dat voor elk bedrijf meedoen strikt noodzakelijk is. Goed luisteren naar wat klanten willen, feedback verzamelen en daar lering uit trekken is wat ons betreft vele malen belangrijker voor het succes van de business.”

Over Trustpilot

Trustpilot is ’s werelds grootste reviewplatform, gratis en open te gebruiken voor iedereen. Het biedt aan consumenten een plek om hun beoordelingen over bedrijven te delen en biedt ondernemers de mogelijkheid om feedback van hun klanten in een positieve reputatie en ‘Trustscore’ om te zetten. De beoordelingen van Trustpilot worden elke maand 3 miljard keer gezien door consumenten over de hele wereld. Met kantoren in Kopenhagen, Londen, New York, Denver, Berlijn, Melbourne en Vilnius en 800 werknemers, vertegenwoordigt Trustpilot meer dan 45 verschillende nationaliteiten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht