Blendle en Motivaction starten grootschalig onderzoek over journalistiek in Nederland
In samenwerking met Motivaction gaat Blendle voor het eerst een landelijk onderzoek doen naar de wensen van de moderne nieuwsconsument, waarbij alle ruwe onderzoeksresultaten (geanonimiseerd) openbaar gemaakt zullen worden. Kwaliteitsjournalistiek staat overal ter wereld onder druk. Met de opkomst van social media is het gedrag van nieuwsconsumenten erg veranderd.
Blendle wil kwaliteitsjournalistiek toegankelijk maken. Hiervoor ontwikkelt ze digitale technologie zoals een mobiele applicatie, spreekt ze de beste artikelen in en stuurt ze dagelijks een redactionele nieuwsbrief uit met de beste artikelen van die dag. Blendle loopt wereldwijd voorop in de doelstelling om meer jongeren te laten betalen voor journalistiek.
Oprichter Alexander Klöpping: “Ervoor zorgen dat onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek blijft bestaan is niet alleen het doel van Blendle — het is het doel van de hele branche. Daarom willen we graag dat iedereen die journalistiek een warm hart toedraagt kan profiteren van de onderzoeksresultaten. Van uitgevers tot journalisten. Daarom zullen we alle resultaten openbaar maken.”
Motivaction zal tienduizenden Nederlanders uit alle hoeken van de samenleving vragen naar hun nieuwsconsumptie. Het onderzoeksbureau zal haar gerenommeerde Mentality model gebruiken om te onderzoeken wat de verschillen in gedrag zijn van nieuwsconsumenten, uit alle groepen van de samenleving.
Missie Blendle: Internet was bedoeld om kennis te delen en onze wereld te verrijken. Maar door de overdaad aan content zijn we afhankelijk geworden van zoekmachines en algoritmes. Wat we nu te zien krijgen wordt vaak bepaald door wie betaalt. Onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek dreigt daarmee uit het zicht te verdwijnen met grootschalige oppervlakkigheid tot gevolg. Wij geloven dat hoe beter geïnformeerd we zijn, hoe beter we keuzes kunnen maken. Daarom moeten we ingrijpen zodat iedereen een evenwichtig wereldbeeld kan blijven ontwikkelen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.