Geplaatst door O.M.C. WORKS

BOATSTERS: DEZE ZOMER 10.000 BOTEN BESCHIKBAAR IN 18 LANDEN

Boatsters, de Airbnb voor varende boten, lanceert haar nieuwe platform en treedt nu, een jaar na aanvang naar buiten met de eerste bedrijfsresultaten. Zo heeft het platform deze zomer zo’n 10.000 boten verspreid over 18 landen beschikbaar voor de verhuur aan particulieren. En heeft de start-up het voor elkaar gekregen dat zowel Microsoft als Delta Lloyd een partnership met Boatsters zijn aangegaan. “Iedereen vindt varen leuk. Wij willen ervoor zorgen dat varen niet enkel voor de elite is weggelegd maar toegankelijk wordt voor iedereen. Overal ter wereld” , aldus Nick Gelevert, oprichter van Boatsters.

Van kajak tot megajacht
Boatsters is op dit moment al actief in Amerika, de Caraïben, de gehele Méditerranée en Noord-Europa. Op het platform kunnen zowel booteigenaren als potentiële huurders een profiel aanmaken en specificeren, zodat de perfecte match tot stand kan komen. Zo kan met een vriendengroep een mooie zeiljacht gehuurd worden om Mallorca te verkennen vanaf het water of zijn er complete arrangementen beschikbaar voor een personeelsuitje op een Amsterdamse sloep. Een vaarbewijs is in sommige gevallen nodig, in andere gevallen kan een kapitein bij de verhuur geboekt worden. “Net als bij Airbnb is het veel leuker om van een local te huren. Je krijgt namelijk niet alleen de boot maar ook tips voor de beste restaurantjes en things-to-do in de buurt er gratis bij. En dan niet de standaard toeristenplekken maar de plekken die alleen de locals kennen.” , zegt Gelevert.

Jaarlijks 140 miljoen mensen die varen
Uit het marktonderzoek dat Nick Gelevert deed bleek dat 38% van de mensen die hun boot verkopen dat doen omdat de kosten te hoog zijn. “Maar door je boot 19 dagen per jaar te verhuren heb je gemiddeld al 80 tot 100% van je lopende jaarlijkse kosten terug” , aldus Gelevert. Zo’n 140 miljoen mensen varen ieder jaar. En de verhuurmarkt groeit hard. Jaarlijks met 7,5% volgens het FMI (Future Market Insights).

Amerika veroveren
Op het hoofdkantoor van Boatsters in Amsterdam werken inmiddels zes mensen. In Dubai werkt een iemand die de sales voor dat deel van de wereld aan het uitbouwen is. En er zit iemand in Curaçao die vanaf daar de Caraïben voor zijn rekening neemt. “We groeien snel. We willen binnen 1,5 jaar een kantoor in Miami openen om vanaf daar Amerika te kunnen veroveren.”

Uniek verzekeringsproduct
Ook investeerder en ex-directeur van Belcompany Ginus Tiemessen gelooft in de snelle groei van Boatsters. “De deeleconomie is steeds meer een trend. Maar bij boten gaat het vaak om behoorlijk kostbaar bezit met vrij veel risico, waardoor mensen niet graag hun boot verhuren. Het succes van Boatsters zit in het feit dat zij booteigenaren een uniek verzekeringsproduct van Delta Lloyd kunnen bieden zodat er geen risico gelopen wordt door de booteigenaar tijdens de verhuurperiode. Daarbij komt dat Nick Gelevert met zijn uitgebreide nautische netwerk ervoor heeft gezorgd dat Boatsters momenteel op alle interessante plekken op aarde al boten heeft liggen.”

Partners Microsoft en Delta Loyd
Sinds vorige maand is Delta Lloyd exclusief partner van Boatsters. Voorheen was het niet mogelijk een boot gemakkelijk te verzekeren met particuliere verhuur tegen alle risico’s, waaronder diefstal en opvarende dekking. Delta Loyd komt speciaal voor huurders en verhuurders van Boatsters met een uniek verzekeringsproduct waarbij dit wel mogelijk is. Begin februari is ook Microsoft een samenwerking aangegaan met de start-up. Microsoft ondersteunt Boatsters op allerlei facetten, geeft toegang tot hun servers wereldwijd en daarmee tot hun internationale marketing kanalen. “Met de ondersteuning van deze twee corporates gaan we de complete vaarmarkt veranderen.” claimt Gelevert.