Geplaatst door Booking.com

Booking.com maakt de finalisten bekend van de Technology Playmaker Awards 2020

• In totaal zijn er 45 finalisten verdeeld over negen categorieën uit 20 verschillende landen, waaronder Nederland
• De awards belichten inspirerende vrouwelijke technologen en toekomstige baanbrekers
• Ze eren ook de individuen die pleiten voor meer diversiteit en inclusiviteit in de technologiesector

Vandaag kondigt Booking.com de finalisten aan van de Booking.com Technology Playmaker Awards 2020. In deze derde editie worden vrouwen erkend en belicht die bedrijven, industrieën en gemeenschappen transformeren door middel van technologie, en die de volgende generatie vrouwelijke leiders in de technologiesector inspireren. Een greep uit de inventieve technologen: een softwareontwikkelaar die met een ‘coding caravan’ meisjes in Kyrgyzstan leert programmeren, de oprichter van een online educatief platform dat financiële inclusiviteit van meisjes en vrouwen in Argentinië promoot en een organisatie die de inspanningen van de internationale tech-community voor de behoeften van vluchtelingen, asielzoekers en ontheemden coördineert.

De shortlist van dit jaar bestaat uit 45 finalisten in negen categorieën uit 20 landen, waaronder Nederland, Argentinië, Australië, Bolivia, Japan, Israël, India, Nigeria, Singapore, de Verenigde Arabische Emiraten en het Verenigd Koninkrijk. De finalisten worden ieder erkend als baanbrekende technologen en zijn geselecteerd om hun pioniersrol in de technologie, hun gebruik van technologie voor zowel het bedrijfsleven als de samenleving, of hun inzet voor meer diversiteit binnen de industrie. Hun bijdragen en ontwikkelingen lopen uiteen van medische technologie en de gezondheid van vrouwen, duurzame energie, financiële technologie en digitale betalingen, tot het creëren van meer mogelijkheden voor vrouwelijke tech-ondernemers en startups.

De awards, die voor het eerst werden uitgereikt in 2017, erkennen en eren de vrouwen die bedrijven, industrieën en community’s transformeren door middel van innovatief gebruik van technologie, waarbij ze de volgende generatie tech-leiders inspireren. Daarnaast eert Booking.com met deze awards voorstanders van verandering die de huidige gang van zaken aan de kaak stellen en zo helpen de technologiesector gastvrijer, diverser en inclusiever te maken.

“Alle finalisten van de Technology Playmaker Awards 2020 hebben uitzonderlijke prestaties geleverd op het gebied van technologie, zowel door de drang naar innovatie, ondernemerschap, leiderschap, impact op de gemeenschap, mentorschap en inspiratie voor de volgende generatie. Bovendien streven ze allemaal naar meer inclusiviteit in de technologie-industrie; of ze nu werkzaam zijn in opkomende economieën of in de meer gevestigde epicentra van technologie. Deze vrouwelijke technologen en voorstanders van diversiteit worden met elkaar verbonden door een opvallend talent en optimisme over de toekomst van de tech-sector”, aldus Gillian Tans, Chairwoman van Booking.com.

De volledige lijst met finalisten is te vinden op de officiële website van de Technology Playmaker Awards.

De uiteindelijke winnaars worden bekend gemaakt tijdens de prijsuitreiking op donderdag 26 maart 2020 in Londen. De winnaar van elke categorie ontvangt een prijs van € 5000,- die optioneel geschonken kan worden aan een goed doel. De ‘Technology Playmaker of the Year 2020’ wordt gekozen uit één van de acht categorieën en ontvangt een aanvullende prijs van € 10.000,-.

Rana el Kaliouby, pionier in artificial emotional intelligence (affectieve informatica), mede-oprichter en CEO van Affectiva (een MIT-spinoff) en auteur van het aankomende boek, Girl Decoded is keynote-speaker. De aanwezigen worden ook toegesproken door Gillian Tans, Chairwoman van Booking.com, en de ‘Technology Playmaker of the Year 2019’ Linda Liukas, oprichter van Rails Girls, een wereldwijde beweging die meisjes leert programmeren.

“Ik ben blij dat ik deel uitmaak van dit initiatief van Booking.com dat vrouwen eert die elke dag vol passie hun ambitie en talent inzetten in de technologiesector, maar die vaak niet opgemerkt worden. Initiatieven zoals de Technology Playmaker Awards van Booking.com moedigen vrouwen niet alleen aan om deel uit te maken van de technologiesector en te kiezen voor STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics). Ze bieden degenen die al in de sector werkzaam zijn de mogelijkheid te groeien en zich volledig te ontplooien. Zo dragen ze bij aan de rijkdom en diversiteit van perspectieven die onze industrie nodig heeft”, aldus el Kaliouby.

De winnaars worden gekozen door een panel bestaande uit 14 gewaardeerde juryleden, waaronder Sheree Atcheson, Head of Diversity and Inclusion bij Monzo; Kimberly Bryant, oprichter en CEO van Black Girls CODE; Ruth Chandler, Chief People Officer bij Skyscanner; Julien Codorniou, Vice President of Workplace van Facebook; en Gillian Tans.

“We hebben deze awards geïntroduceerd om de prestaties van vrouwen in de technologiesector te belichten en de diversiteit van talent in technologie te vieren in de hoop dat het meer mensen inspireert een carrière in deze sector na te streven. We zijn trots op onze vooruitgang, maar wij zijn ons er ook van bewust dat er meer moet gebeuren om voor iedereen in de technologiesector een gastvrijere omgeving te creëren”, vervolgt Tans. “Wereldwijd onderzoek door Booking.com wijst uit dat een op de vijf vrouwen in de technologiesector het gevoel heeft dat haar bijdragen ondergewaardeerd worden. Dit is een duidelijk obstakel op de weg naar gendergelijkheid.[1] We moeten de bestaande cultuur, processen en mentaliteit blijven uitdagen als we meer diversiteit in de technologiesector willen en deze aantrekkelijker en inclusiever willen maken, zodat allerlei mensen zich er kunnen ontplooien.

Naast de prijscategorieën ter ere van de prestaties van vrouwen in verschillende onderdelen van de technologiesector, eert de award ‘Champion of Change’ dit jaar een individu (man of vrouw) die de ondervertegenwoordiging van vrouwen aanpakt en meer diversiteit en inclusiviteit binnen IT en technologie promoot.

OVER BOOKING.COM

Booking.com is in 1996 opgericht in Amsterdam en van een kleine Nederlandse start-up uitgegroeid tot een van de grootste e-commercebedrijven in de reisindustrie ter wereld. Booking.com is onderdeel van Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Met als missie om mensen te helpen de wereld te ervaren, investeert Booking.com in digitale technologie die helpt om het reizen zo naadloos mogelijk te laten verlopen. Bij Booking.com verbinden wij miljoenen reizigers met gedenkwaardige ervaringen, handige transportopties en ongelooflijke accommodaties – van vakantiehuizen tot hotels en nog veel meer. Booking.com biedt ook een platform voor ondernemers van elk formaat in de reis- en ervaringssector, en biedt hen zo een wereldwijd bereik en de kans om hun business te laten groeien. Booking.com is beschikbaar in 43 talen en biedt meer dan 29 miljoen aangemelde accommodaties, waaronder meer dan 6,4 miljoen aangemelde huizen, appartementen en andere unieke verblijven. Het maakt niet uit waar je heen wil en welke activiteiten je er wil doen: Booking.com maakt alles makkelijk en heeft een klantenservice die 24 uur per dag bereikbaar is.

Volg ons op Twitter en Instagram, ‘like’ ons op Facebook, en bezoek onze media room voor het laatste nieuws, data en informatie.