Industry Wire

Geplaatst door BT

BT & EUI onderzoek: Europese CEO’s zien cybersecurity vaak als ‘noodzakelijk kwaad’ binnen hun digitale strategie

BT kondigt vandaag de bevindingen van een nieuw wereldwijd onderzoek aan, uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit (EIU) onder 400 CEO’s in 13 landen* op vijf continenten, dat het cruciale belang van digitale transformatie voor multinationale organisaties aantoont. Het onderzoek geeft aan dat bijna 40 procent van de CEO’s digitale transformatie momenteel bovenaan de agenda heeft staan. Bijna een kwart van hen geeft persoonlijk leiding aan de transformatieprogramma’s binnen hun bedrijf.

Er is veel vertrouwen – onder driekwart van de ondervraagde CEO’s – dat hun specifieke programma’s hen zullen helpen hun strategische doelstellingen te realiseren. Hierbij gaat het veelal over het realiseren van operationele efficiency, het verbeteren van de klantenservice en innovatie, met beveiliging als een belangrijke onderscheidende factor.

Desondanks loopt 86 procent van de CEO’s tegen hindernissen aan bij het leveren van de ideale infrastructuur waarop hun digitale programma’s vertrouwen. Ze identificeren inflexibele technologie (43 procent), gebrek aan technologische vaardigheden (40 procent) en zorgen over beveiliging (39 procent) als de belangrijkste obstakels bij het bouwen van een betere digitale infrastructuur. CEO’s onderstrepen betere integratie, betrouwbaarheid, beveiliging en kosteneffectiviteit als de belangrijkste factoren die nodig zijn om de infrastructuur te realiseren waar het digitale bedrijf van de toekomst op kan vertrouwen.

Als het gaat om het realiseren van hun digitale ambities, beschouwt meer dan een kwart beveiliging als een belangrijke onderscheidende factor. Deze mening heerst vooral in consumentgerichte sectoren, stijgend naar 50 procent van de CEO’s die werkzaam zijn in de financiële dienstverlening. Maar desondanks ziet 22 procent van de CEO’s cyberbeveiliging als een ‘noodzakelijk kwaad’. De bevindingen suggereren dat hoewel CEO’s vinden dat beveiligingsrisico’s de voortgang van hun digitale transformatie niet zouden moeten belemmeren, ze dit toch zien als een van de grootste hindernissen en zorgen bij het kiezen van de juiste digitale strategie.

Klantenservice – en met name de digitale klantervaring – wordt door de respondenten gezien als zeer belangrijk; 79 procent van CEO’s geeft aan dat zij nu al een “goede” of “uitstekende” digitale klantervaring bieden. Er zijn echter nog hindernissen in de vorm van een tekort aan inzicht in wat klanten eigenlijk willen en de technologische vaardigheden die nodig zijn om dit te kunnen leveren.

CEO’s tonen een vergelijkbaar niveau van vertrouwen in de digitale ervaring van hun medewerkers, waar hun focus ligt op het vasthouden van getalenteerde medewerkers, het verhogen van innovatie en kostenverlaging.

Het onderzoek toont ook aan dat CEO’s Internet of Things (IoT), cloudcomputing, mobiele technologie en sociale media als dé technologische trends zien die gedurende de aankomende twee tot drie jaar waarschijnlijk de grootste impact op hun organisaties zullen hebben.

Kort gezegd wijst het onderzoek uit dat digitale transformatie bovenaan de bestuursagenda van wereldwijde organisaties staat. Hoewel er veel vertrouwen is, onthult het onderzoek ook gebieden waar CEO’s en CIO’s samen aan moeten werken. Vooral op het gebied van beveiliging, infrastructuur, technologische vaardigheden en klantinzicht. De mogelijkheid om bedrijven met behulp van digitale technologie te evolueren wordt steeds groter en veel organisaties kijken actief naar manieren om daar hun voordeel uit te halen.

Bas Burger, CEO, Global Services, BT, zei: “Ons meest recente onderzoek bevestigt dat digitale transformatie een belangrijk onderwerp is geworden op de bestuursagenda. Het laat ook zien dat CEO’s over de hele wereld gebrek aan vaardigheden, gebrek aan inzicht in wat klanten en medewerkers echt willen of nodig hebben, en beveiliging zien als de voornaamste hindernissen bij het leveren van een optimale digitale ervaring. Het is interessant dat dit voornamelijk menselijke factoren zijn, het onderstreept dat digitale transformatiestrategieën altijd mensgericht moeten zijn. Wij zien de uitkomsten als een aanmoediging voor BT om zijn eigen digitalisering te versnellen en zullen ervoor zorgen dat ons wereldwijde portfolio beter dan ooit gepositioneerd is rondom de strategische doelstellingen die door onze klanten naar voren zijn gebracht.”

Naast het onderzoeksrapport heeft BT ook een aantal whitepapers gepubliceerd over de geïdentificeerde issues die in het onderzoek naar voren komen. Deze richten zich op de volgende thema’s: beveiliging, digitale bedrijven, digitale klanten en digitale medewerkers. Deze whitepapers bevatten praktische aanbevelingen over hoe klanten hun digitale transformatie kunnen versnellen.

Ga voor meer informatie en om ze te downloaden naar www.bt.com/digital-ceo.

*Australië, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, India, Ierland, Nederland, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en de VS.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht