Geplaatst door Builders Studio

Builders Studio haalt eerste €1.5 miljoen op voor de ontwikkeling van startups in HR-en PropTech

In een tweede investeringsronde heeft Builders Studio €1.5 miljoen opgehaald. De startup studio brengt innovatieve business ideeën, financiering, ondernemers en operationeel support samen om op efficiënte en schaalbare wijze data-gedreven software bedrijven te ontwikkelen gericht op de toekomst van wonen en werken. De opgehaalde financiering is onderdeel van een grotere investeringsronde waarin Builders Studio streeft naar een totaalbedrag van €6 miljoen om acht bedrijven te ontwikkelen en in te zetten op internationale expansie.

De trend laat zien dat er steeds meer overlap plaatsvindt tussen wonen en werken en er daarin grote impact kan worden gemaakt met schaalbare software oplossingen. Dit was in 2020 voor ervaren tech-ondernemers Michael van Lier en Sharon Klaver het startsein om startup studio Builders op te richten.

Door de ontwikkeling van vernieuwende SaaS (Software-as-a-Service) oplossingen voor op de werkvloer en woonconcepten, is het hun missie om de toekomst van wonen en werken in Europa vorm te geven. De oprichting van de startup studio werd bekostigd door eerdere succesvolle exits van Klaver en Van Lier, waarna deze tweede investeringsronde werd gestart om de uitbreiding van het in-house team van experts en de oprichting van twee startups, Obeyo en Influentials, te financieren.

Vandaag maakt het bedrijf bekend met succes €1.5 miljoen te hebben opgehaald. Het komende jaar streeft Builders ernaar om nog €4.5 miljoen binnen te halen om in totaal acht impactvolle software startups te ontwikkelen en uit te breiden naar nieuwe steden in Europa.

“Naast de succesvolle lanceringen van Obeyo en Influentials en het binnenhalen van een geweldig team van experts staan we in de startblokken om nog zes SaaS-bedrijven op de markt te brengen. En voor je het weet zou je Builders zomaar in Spanje kunnen vinden”, aldus Sharon Klaver, co-founder van Builders.

From spark to champagne
Het team van Builders start, samen met aangetrokken ondernemers, twee tot driemaal per jaar een nieuwe software startup. De vernieuwende ideeën voor deze SaaS bedrijven komen voort uit doorlopend onderzoek welke Builders uitvoert naar de markt en opkomende- en toekomstige trends.

Na een het identificeren van kansrijke trends worden ondernemers (CEO en CTO) met een visie die overeenkomt, aangehaakt om het idee gezamenlijk, onderhevig aan een omvangrijk validatieproces, te ontwikkelen tot een succes- en impactvol softwarebedrijf.

Gedurende de cruciale eerste maanden na het validatieproces wordt de ondernemers operationeel support geboden door het in-house team van Builders, bestaande uit experts in (growth) marketing, productontwikkeling, HR, finance, design en technologie, tezamen met een kapitaalinjectie van €500.000.

De startup studio werkt hierbij met een uniek stage-gate model gericht op versnelling en efficiëntie, waardoor risico’s worden geminimaliseerd en de softwarebedrijven binnen 12 tot 18 maanden op eigen benen staan. In de periode hier op voorafgaand worden eigen fulltime medewerkers aangenomen om het van het Builders team over te nemen, volledig zelfstandig te opereren en op te schalen.

“Ondernemerschap in de vroege fase is wat ons betreft het mooiste wat er is en brengt unieke uitdagingen met zich mee. Wij hebben de afgelopen jaren een studiomodel ontwikkeld met juiste balans tussen ondernemerschap, kapitaal en ondersteuning. Dit maakt dat we samen met ambitieuze ondernemers snel vernieuwende ideeën kunnen verwezenlijken die waarde toevoegen op het gebied van wonen en werken. Drive, ervaring en de juiste mensen om je heen – daar zit succes”, aldus Michael van Lier, co-founder van Builders.

Realisatie van de eerste data-gedreven bedrijven
Sinds de oprichting heeft Builders door middel van deze unieke methode twee startups van idee tot bedrijf ontwikkeld. Ten eerste Influentials; een end-to-end marketing platform waar ondernemers en marketing managers hun dagelijkse influencer marketing werkzaamheden vereenvoudigen en automatiseren; van campagne management, recruitment tot vergoeding. De tweede startup die werd gelanceerd is Obeyo; het eerste all-in-one platform om de verbinding tussen verhuurders, bewoners en operators van shared living concepten te faciliteren en zo een hechte community te realiseren. Daarnaast heeft Builders de afgelopen maanden gewerkt aan de realisatie van een startup om doel gedreven te werk te gaan in hybride organisaties. Deze startup is al in gebruik bij een selecte groep bedrijven en wordt binnenkort officieel gelanceerd.