Geplaatst door Bytesnet

Bytesnet stelt Jan-Joris van Dijk aan als managing director om vorm te geven aan groei datacenters en dataservices

Op 1 september is Jan-Joris van Dijk gestart als managing director bij Bytesnet. Hij neemt de operationele leiding over van CEO Peter de Jong, die zich op de strategische ontwikkeling gaat focussen bij de aanbieder van datacenteroplossingen en dataservices. Bytesnet doet dat vanuit twee regionale datacenters: in Groningen en Rotterdam.

Jan-Joris van Dijk (50) heeft een ruime ervaring in commercieel en operationeel management. Het raakvlak van ICT en energie vormt een rode draad in zijn loopbaan en ook eerder is hij werkzaam geweest op het gebied van datacenters.

Na zijn studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, werkte hij eerst in de ICT-sector, onder andere in diverse commerciële functies bij Getronics en KPN. Daarna switchte Jan-Joris naar de wereld van technische installaties en energieservices. Bij (de voorlopers van) ENGIE was hij eerst werkzaam in Noord-Nederland. Later zette hij voor dat bedrijf een landelijke business voor datacenters op. In zijn laatste rol bij ENGIE was hij verantwoordelijk voor de introductie van LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof voor trucks en schepen in de Benelux.

Op het lijf geschreven

Na een korte uitstap als ondernemer (als directeur/aandeelhouder van een nieuwe fabriek voor een innovatief en duurzaam constructiemateriaal) werd hij door Bytesnet benaderd om managing director te worden. “Een functie die mij op het lijf geschreven is; bij een prachtig bedrijf dat een wezenlijke rol vervult in de digitalisering van onze maatschappij”, zegt hij. “Die kans heb ik dankbaar aangegrepen.”

Bytesnet ziet in Jan-Joris van Dijk de ideale kandidaat om het succesvolle bedrijf de komende jaren te leiden op weg naar verdere groei. CEO Peter de Jong: “Die potentie is er, met onze ultramoderne datacenters: Bytesnet d’ROOT in Groningen en Bytesnet Spaanse Kubus in Rotterdam. Met zijn commerciële en operationele ervaring en zijn kennis van de markt is Jan-Joris de aangewezen man om onze ambities tot uitvoering te brengen.”

Zelf doet Peter de Jong geleidelijk een stap terug uit de dagelijkse leiding; hij zal zich vooral gaan bezighouden met een aantal strategische ontwikkelingen van Bytesnet.

High Performance Computing

Voor de komende jaren is het de ambitie van Bytesnet om duurzame big data-verwerking en dataopslag mogelijk te maken voor veeleisende organisaties uit zowel de zakelijke als de non-profit-markt. Zo zijn er kansen op het gebied van High Performance Computing (HPC). Het twee jaar terug geopende Data Competence Center d’ROOT, gevestigd op de Zernike Campus in Groningen, is datacenter en datalab in één. Daar kunnen klanten en partners van Bytesnet profiteren van de snelst mogelijke connectiviteit en krachtige rekencapaciteit, die zich lenen voor onderzoek en nieuwe toepassingen. Zoals artifical intelligence, deep learning en eHealth.

“Alles is voorhanden om de komende jaren verder te groeien”, blikt Jan-Joris van Dijk vooruit. “Zowel in nieuwe klanten als nieuwe diensten. Naast die autonome groei sluiten we ook overnames of strategische samenwerkingsverbanden niet uit.”

HPC en energie-efficiency

Bij het ontwerp en de inrichting van d’ROOT is veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Jan-Joris: “Met HPC als speerpunt zal de dichtheid van computing in onze datacenters de komende jaren toenemen. Dat vraagt om nieuwe oplossingen op het gebied van energie-efficiency. Dat doen we bijvoorbeeld met de inzet van vloeistofgekoelde computerapparatuur en nuttig gebruik van de vrijgekomen warmte. We verwachten op dit gebied een aantal primeurs in Nederland te laten zien in de loop van volgend jaar.”