Geplaatst door Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA)

C2PA publiceert eerste versie van specificatie voor digitale herkomst

Amsterdam, 26 januari 2022 — De Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) heeft een eerste versie (1.0) van de technische specificatie voor digitale herkomst (provenance) vrijgegeven. De C2PA is een coalitie die uitgevers, creators en consumenten flexibele manieren biedt om de authenticiteit en herkomst van content te begrijpen.

Deze specificatie is de eerste in zijn soort en stelt creators in staat om fraudebestendige content te creëren. Zij kunnen namelijk details opgeven over wie digitale content heeft gemaakt of heeft gewijzigd, en hoe deze is gewijzigd. De specificatie is gebaseerd op scenario’s, workflows en vereisten die zijn opgegeven door experts uit de sector. Ook is er feedback verzameld vanuit partners en communities, zoals het Content Authenticity Initiative (CAI).

De C2PA werd opgericht in februari 2021 met Adobe, Arm, BBC, Intel, Microsoft en Truepic als stichtende leden. Sindsdien is de coalitie verder uitgebreid met nieuwe leden, waaronder Akamai, Canadian Broadcasting Corporation, Fastly en Twitter.

“De aankondiging van vandaag markeert een belangrijke stap in de richting van het aanpakken van de toename van desinformatie en het vergroten van online vertrouwen”, zegt Leonard Rosenthol, voorzitter van de C2PA Technical Working Group en Senior Principal Scientist bij Adobe.