Industry Wire

Geplaatst door Actiepagina

Cadeaubonnen blijven vaak ongebruikt in de la liggen

Amsterdam, 4 februari 2016 – Een geschikt presentje vinden kan nogal een uitdaging zijn. Cadeaubonnen zijn dan de perfecte uitkomst. Meer dan vier op de vijf Nederlanders (84%) ontvangen ten minste af en toe een cadeaubon, een vijfde zelfs regelmatig. Het is dus blijkbaar een populair cadeau om te geven. Toch worden cadeaubonnen niet altijd gebruikt door de ontvanger. Bijna een op de vijf Nederlanders (19%) is op dit moment eigenaar van een of meerdere geldige, maar ongebruikte, cadeaubonnen die ze waarschijnlijk niet meer gaan inwisselen. Dit blijkt uit onderzoek* van ActiePagina.nl, de online marktplaats voor slimmer winkelen.

Bonnen weggooien, weggeven of verkopen

Afgelopen feestdagen bestond 8% van de gegeven cadeaus in Nederland uit waardebonnen, giftcards of vouchers, wat neerkomt op bijna 10 euro per persoon. Altijd handig om te krijgen zou je denken, maar toch geeft bijna twee derde (64%)  een cadeaubon die ze zelf gekregen hebben, weleens weg aan een ander omdat ze er zelf geen interesse in hebben. Een kwart (24%) van de Nederlanders is minder gul en verkoopt ongewenste bonnen gewoon weer. Een derde gooit ze weg.

Ook blijkt het nog weleens lastig om een cadeaubon binnen een bepaalde tijd in te leveren. Bij meer dan een derde (36%) van de mensen die ooit een giftcard heeft gehad, is het ooit voorgekomen dat de giftcard niet meer geldig was toen ze hem wilden gebruiken. Bij een op de vijf Nederlanders komt dit zelfs vaker voor. Men is zich niet altijd bewust van de geldigheidsduur van de cadeaubon.

Bijna de helft vergeet dat ze cadeaubonnen hebben

Waarom wisselen sommige mensen cadeaubonnen niet in? In de meeste gevallen worden ongebruikte giftcards gewoon vergeten (48%) en een derde (34%) kan geen items naar smaak vinden in de (online) winkel. Een op de vijf geeft aan de ze de winkel of het merk sowieso niet leuk vinden. Bij offline bonnen is het handig dat de fysieke winkel in de buurt gevestigd is, want meer dan een kwart (26%) heeft ooit een bon niet ingewisseld omdat het bedrijf te ver weg of moeilijk te bereiken was.

Vouchers voor jezelf kopen

Cadeaubonnen en vouchers worden vaak voor een ander aangeschaft, maar de echte koopjesjagers weten al dat het ook loont om voor jezelf online op zoek te gaan naar cadeaubonnen of vouchers; online kun je deze vaak met korting aanschaffen, zoals iTunes credit of cashback-acties die gelden voor cadeaubonnen. Een derde (32%) van de Nederlanders doet dit al en nog eens 43% kan zich wel voorstellen dit in de toekomst ook te doen.

“Met een cadeaubon geef je als het ware flexibiliteit, want de ontvanger kan zelf bepalen wat hij of zij kiest en zit niet vast aan ongewenste cadeaus. Dit maakt giftcards ook zo populair, ook al zijn het niet de meest creatieve cadeaus”, zegt Iwan Mouton, Partner Manager bij ActiePagina.nl. “Ook voor retailers zijn cadeaubonnen en vouchers een doeltreffend middel voor behoud en activering van potentiele klanten. Voorwaarde is wel dat de bonnen en vouchers flexibel inwisselbaar zijn via verschillende kanalen en apparaten, zodat het de klanten zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt.”

* Onderzoek uitgevoerd in november 2015, in samenwerking met Panelwizard onder ruim 1.000 respondenten, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en provincie

* Deze resultaten zijn afkomstig uit de internationale studie Shopping for Christmas 2015: Retail Prospects van RetailMeNot die in 9 landen in 2015 werd uitgevoerd in samenwerking met het Centre for Retail Research

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht