Geplaatst door Capital Circle

Capital Circle opent deuren en kansen

Rotterdam, 20150928 — Op 28 september wordt de website van Capital Circle gelanceerd. Capital Circle is een crowdfunding platform dat Nederlandse MKB’ers en investeerders bijeenbrengt. Kansrijke MKB’ers krijgen hierdoor de kans te groeien, terwijl beleggers tegen een laag risico kunnen investeren voor een goed rendement. Capital Circle heeft een ontheffing van de AFM, omdat zij aan een aantal randvoorwaarden voldoen, zoals een professioneel platform, transparantie en bescherming van de geldgever en geldvrager.

Capital Circle richt zich op bestaande ondernemingen in het MKB met een bewezen track record. Kansrijke MKB’ers kunnen een financieringsaanvraag indienen bij Capital Circle, welke wordt getoetst aan heldere criteria omtrent omzet, kredietwaardigheid, winstgevendheid en solvabiliteit. Aan de hand hiervan wordt de rente van de lening bepaald. De aanvraag en de uitkomsten van de toetsing worden op de website gepresenteerd, mits uit de toetsing blijkt dat het bedrijf solide genoeg is volgens de vooraf gestelde voorwaarden van Capital Circle. Investeerders kunnen hierna op de website investeren in deze solide projecten tegen een vastgestelde rente. Wanneer een project volledig is gefinancierd, stopt de veiling echter niet. Investeerders kunnen alsnog een bod uitbrengen, maar dan tegen een lagere rente. Hierbij geldt voor de investeerders: last in first out.

Een onderscheidend kenmerk van het platform is dat Capital Circle ook werkt met franchise arrangementen. Dit zijn gestandaardiseerde procedures die een crowdfunding aanvraag eenvoudiger maken en de doorlooptijd aanzienlijk verkorten. Hiermee wist Capital Circle een succesvolle financiering tot stand te brengen binnen een paar dagen, namelijk een Jamin filiaal in Apeldoorn. Samen met dit succes staan er ook twee andere solide projecten op de website van Capital Circle. Er kan nu geïnvesteerd worden in een tweede Jaminfiliaal in Woensel en een project van het Huurfonds.

Kees Hermans, directeur van Jamin Retail, legt uit: “Nog niet eerder wist een franchiseformule in ons land met investeringen van particulieren een nieuwe winkel te openen. Voor potentiële franchisenemers is het nog steeds heel lastig financiering te krijgen bij de banken. En als er al mogelijke interesse aan die kant is, dan is de doorlooptijd van zo’n aanvraag al snel drie maanden. Veel te lang natuurlijk. Daar wachten huurbazen niet op.” Hermans is enthousiast over deze opkomende financieringsmogelijkheid. “Crowdfunding is geen medicijn om slecht renderende winkels te redden, maar wel een manier om nieuwe kansrijke winkels te beginnen. En dat hebben veel steden hard nodig.”

Voor meer informatie kunt u terecht op www.capitalcircle.nl