Carerix vernieuwt user interface in samenwerking met designpartner Online Department

Delft/Rotterdam, 21 september 2016 – Carerix, leverancier van recruitment- en detacheringssystemen, is een samenwerking aangegaan met creatief designbureau Online Department uit Rotterdam voor vernieuwing van de user interface van het Carerix softwareplatform. Het ontwerp is gebaseerd op de designfilosofie ‘Material Design’ van Google. Het nieuwe design van de Carerix interface oogt hierdoor logisch en knoppen, tekstvlakken, animaties en transities voelen natuurlijk aan. Dit zorgt voor een intuïtievere manier van werken gericht op de beste User Experience voor zowel de recruiter, de kandidaat als de HR-manager.
UX-Design: de eindgebruiker centraal
Door toenemende digitalisering van de maatschappij is het steeds belangrijker dat business-to-business applicaties net zo gebruiksvriendelijk zijn als consumentgerichte toepassingen. “Om als softwareleverancier uniek of onderscheidend te zijn in de markt is het dan ook belangrijk om de eindgebruiker centraal te stellen en het design mee te nemen in de technische ontwikkeling van je software”, weet Machiel Oskam, directeur en een van de medeoprichters van Online Department uit ervaring. “Een van onze specialismes is User Experience (UX) Design. Onze werkwijze is puur gericht op het optimaliseren van de gebruikerservaring. Kenmerkend hierbij is dat we altijd de eindgebruiker betrekken bij hetgeen we maken. Het gaat niet alleen om ‘mooi’ maar meer om hoe een applicatie werkt; gebruiksvriendelijkheid staat voorop.”
Meer focus
Carerix benaderde Online Department met de vraag om ‘meer focus’. Er werd te veel functionaliteit weergegeven op één scherm, terwijl niet alles werd gebruikt. Oskam: “Wij hebben eerst een UX Expert Review uitgevoerd. Hierbij kijken we vanuit onze eigen expertise naar de software. Vervolgens vragen we om feedback van de eindgebruikers. We doen ook observaties om te kijken hoe een gebruiker een bepaalde actie uitvoert en of het sneller en efficiënter kan. Het aller moeilijkste is nog altijd om iets simpel te maken.”
Machiel Oskam is tevreden over de samenwerking met Carerix: “We hebben de beste match met klanten zoals Carerix die open staan voor de feedback van hun eindgebruikers. Wij helpen IT-bedrijven om de dagelijkse frustraties die gebruikers ervaren weg te nemen. De kracht van Carerix is dat ze luisteren naar de wensen en eisen van hun gebruikers.”
Ook Reinald Snik, directeur van Carerix is blij met het partnership: “Online Department is een ontwerppartner die de psychologie van de interactie uitstekend begrijpt. Onze nieuwe interface is volledig geoptimaliseerd en afgestemd op onze verschillende doelgroepen. Wij ontwikkelen software met focus op de candidate experience waarbij concepten als ‘mobile first’ centraal staan. Maar ook de customer en user experience is van belang om ervoor te zorgen dat recruiters en hiring manager zo optimaal mogelijk kunnen samenwerken via uiteenlopende devices. Stap voor stap blijven wij in nauwe samenwerking met Online Department continu verbeteringen doorvoeren op basis van feedback uit de markt.”
Over Carerix
Carerix is leverancier van recruitment- en detacheringssystemen voor personeelsintermediairs, die in de vorm van een SaaS-model worden gehost en geleverd via beveiligde datacenters. Carerix is opgericht in 2003 en telt op dit moment bijna 50 medewerkers en meer dan 650 klanten, waaronder (werkmaatschappijen van) Randstad, USG, Adecco, DPA, Manpower en gespecialiseerde intermediairs in ICT, oil & gas, finance en service-industrie. Carerix bedient dagelijks meer dan 10.000 gebruikers, verspreid over 17 landen en werkt samen met verschillende strategische partners. Naast de hoofdvestiging op het TU Delft Science park, heeft Carerix ook een ontwikkellocatie in Kiev. Voor meer informatie: www.carerix.com
Over Online Department
Online Department is een snel groeiend digitaal ontwerpbureau met sterke idealen en internationale ambities. Het bureau is opgericht in 2011 door Machiel Oskam, Hans Bartman en Dave de Lange en is gevestigd in de Creative Factory op Rotterdam-Zuid. De missie van O.D. is het menselijker en gebruiksvriendelijker maken van computerschermen. Computer don’t be a machine!
Online Department werkt met een team van gespecialiseerde user experience designers die zich inzetten om zoveel mogelijk organisaties en merken te helpen met het halen van maximaal rendement uit hun digitale services voor o.a. de finance, HR/ human capital en educatiemarkt. Online Department heeft passie voor de pixel, oog voor detail en is overtuigd van de magie van design. Voor meer informatie: www.onlinedepartment.nl
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.