Geplaatst door Tussen de Linies

Challenger Avril 14th moet reclamewereld voorzien van vers bloed en premium content

Itai Verhoeckx start productiemaatschappij met creatieven op roster.

Verhoeckx deed de afgelopen 7 jaar (internationale) ervaring op als producer en werkte daarvoor bij Cake Film. Challenger Avril 14th – vernoemd naar een nummer van Aphex Twin – biedt bureaus, merken en productiemaatschappijen vers bloed én een flexibelere aanpak.

“Ik liep al langere tijd rond met het idee voor een studio of collectief met creatieven, omdat ik als producer steeds vaker aanvragen kreeg waarbij het idee nog niet stond of verder moest worden uitgewerkt. Ook merkte ik dat niet ieder merk de behoefte of het budget heeft om met een full-service reclamebureau te werken”, aldus Verhoeckx, die voor productiemaatschappijen, bureaus en merken heeft gewerkt

“Daarnaast zag ik dat er geen standaard vraag meer bestaat vanuit merken of bureaus; iedere opdracht vraagt om een andere benadering, omdat we niet meer leven in een tijd van alleen een mooie film en een paar verticale versies voor social. Ik hoorde eerlijk gezegd veel mensen om me heen klagen dat het tijd is voor vernieuwing; voor vers bloed en een nieuwe, flexibelere aanpak.”

Geen geheim
Klanten kunnen bij Avril 14th ‘onboarden’ vanaf de marcom-strategie bij merken tot en met [het] asset management, voordat een campagne definitief wordt uitgerold; oftewel op ieder punt in de hele creatie/productie-pijplijn.

Het verse bloed, of roster, bestaat onder anderen uit multidisciplinaire creatieven zoals creative director en designer Joeri Woudstra, content creative Gwen Pol, creative director en designer Joep Truijen, artdirector en brand consultant Robin Burggraaf, en artdirector/regisseur Tom Sibma.
“Het is geen geheim dat de industrie de laatste jaren zoekende is. Hoe gebruik te maken van nieuwe technologieën zoals AI, hoe om te gaan met budgetten die blijvend onder druk staan en een medialandschap dat zo snel verandert? Dat vraagt om een flexibelere aanpak dan veel van de traditionelere bedrijven te bieden hebben, is mijn ervaring.

De ideale opdracht voor Avril 14th is als een van onze creatieven bijvoorbeeld een regisseur of bureau, maar ook een productie-, strategie- of brand team, kan versterken door aan te sluiten op een deel van of het hele project. Dit kan bij de start zijn of juist om het laatste zetje te geven bij een concept. Waarna Avril 14th het liefst ook helpt met de productie opzetten en begeleiden, zodat we samen tot het juiste, maximale executieniveau kunnen komen”, aldus Verhoeckx, die de afgelopen jaren onder andere ook productiemaatschappij Lief uit Londen in Amsterdam vertegenwoordigde.

Verzadiging
Behalve met de aanpak wil Avril 14th zich ook onderscheiden met het soort content dat het bedenkt en maakt voor klanten: “Er is een steeds grotere behoefte aan content. Tegelijkertijd zie je ook een verzadiging van content-consumptie aan de consumentenkant, door de overload aan online en social fabriekswerk – en dan moet AI nog op stoom komen. Er breekt daarom een nieuwe tijd voor content creatie aan; content zal onderscheidend en premium (lees: zeer stijlvol) moéten zijn. Tenzij je als merk alleen de kalender wil vullen, maar dat is zinloos.

Ik geef toe, het roster neigt nu meer naar lifestyle en fashion, maar we staan open voor verbreding. Want het kan! Wie had tien jaar geleden bijvoorbeeld gedacht dat je van een uitzendbureau als YoungCapital een sterk lifestyle merk zou kunnen maken?” vraagt Verhoeckx, die eerder onder andere werk maakte voor Lois Jeans, Nike, Dekmantel, Inner Circle, Johnnie Walker en Zalando, retorisch.

Om daar nog aan toe te voegen: “Ik geloof wel dat de reclamewereld kan leren van de fashion industrie, want fashion is content en content is fashion; kijk naar magazines en social media. Fashion merken proberen bij uitstek onderscheidend te zijn en laden dat met intieme, bolde en inspirerende verhalen of reportages. Het mooie is dat consumenten ook actief deelnemen aan fashion, ze maken feitelijk onderdeel uit van de funnel.

Dat zal niet even makkelijk voor ieder merk zijn, maar dat willen – inspirerende content maken – is het halve werk. En nodig, want de vraag naar uitdagende content zal onder consumenten alleen maar groeien.”