Chatbotonderzoek wint Strategische Communicatie Challenge

Den Haag, 3 april 2019 – De Strategische Communicatie Challenge 2019 van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, is gewonnen door Margot van der Goot (Universiteit van Amsterdam). Van der Goot mag €25.000 besteden aan een kwalitatief onderzoek met als doel diepgaand inzicht te krijgen in hoe consumenten klantenservice via een chatbot ervaren. Omdat het onderzoek naar desinformatie van Sander Hermsen (Hogeschool Utrecht) in samenwerking met Lectoraat Journalistiek en Verantwoorde Innovatie van Fontys in Tilburg en start-up DROG de jury ook erg aansprak, krijgen zij een extra stimuleringsprijs van €7.500 toegekend.
Margot van der Goot, die als onderzoeker verbonden is aan de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) van de Universiteit van Amsterdam (UvA), vertelt over haar onderzoek: “Chatbotcommunicatie is momenteel een hype. Het is zeer waarschijnlijk dat het contact tussen organisaties en consumenten in toenemende mate overgenomen zal worden door chatbots en virtuele assistenten. Wat er mist is een diepgaand begrip van hoe consumenten deze communicatie ervaren. Dat wil ik door middel van kwalitatief onderzoek gaan uitzoeken.”
Nepnieuws
Ook het onderzoek naar desinformatie van Hogeschool Utrecht (HU), Lectoraat Journalistiek en Verantwoorde Innovatie van Fontys in Tilburg en start-up DROG sprak de jury vanwege het thema en de aanpak aan. Hermsen c.s. willen een educatie- en weerbaarheidsstrategie ontwikkelen voor het beter leren detecteren, omgaan met en ageren tegen nepnieuws. Door mensen te leren hoe trollenfabrieken te werk gaan, worden ze mogelijk weerbaarder voor desinformatie. “We willen uitzoeken of deze ‘vaccinatiemethode’ werkt.” Hermsen vraagt zich af: “Worden mensen digitaal weerbaarder als je ze besmet met kennis over het creëren van desinformatie?” Hij is als senioronderzoeker Design en Gedragsverandering verbonden aan het Lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein van de Hogeschool Utrecht.
Diversiteit
In de Strategische Communicatie Challenge vroegen Logeion en het CSC onderzoekers om een onderzoeksvoorstel in te dienen voor een onderzoek dat antwoord geeft op een actuele en relevante vraag op het gebied van strategische communicatie. Maar liefst zeven onderzoekers hebben voor de jury en de Partners van het CSC hun onderzoek gepitcht. Alleen al daardoor ontstond een interessante kennisuitwisseling tussen de pitchers, de jury en de Partners van het CSC. De jury had het zwaar door de diversiteit van de onderwerpen en de aanpak. Interessant is dat veel onderzoeksvoorstellen in lijn met de doelstelling van het CSC een combinatie van wetenschap en praktijk bevatten. In veel gevallen letterlijk door een samenwerkingsverband, zoals in het geval van Hermsen c.s., in andere gevallen door de thematiek: klimaattransitie of andere maatschappelijke issues. Een ander aspect dat opvalt, is het verschil in aanpak tussen hogescholen en universiteiten. Daarom is het mooi dat nu zowel een universiteit als een hogeschool gewonnen heeft. De komende tijd zullen alle onderzoekers binnen Logeion een podium krijgen om op die manier de verbinding tussen wetenschap en praktijk te stimuleren.
Jury
De jury van de Strategische Communicatie Challenge bestond uit verschillende Partners van het CSC uit verschillende branches, namelijk Jan Jelle van Hasselt (bureau), Betteke van Ruler (Onderwijs & Onderzoek), Eric Lagerwey (corporate) en Frank Buskermolen (Onderwijs & Onderzoek). Daarnaast zat in de jury: André Manning (directeur Logeion), Celia Noordegraaf (bestuur Logeion) en Christian Burgers (hoogleraar Leerstoel Strategische Communicatie). Bij de bespreking van de twee UvA-voorstellen onthield Christian Burgers zich van commentaar en bij de bespreking van de HU-voorstellen deed Frank Buskermolen hetzelfde.
Over Logeion, het Centrum Strategische Communicatie en de Strategische Communicatie Challenge
Logeion bestaat meer dan zeventig jaar en telt op dit moment ruim 4.000 leden. Het Centrum Strategische Communicatie van Logeion is een niet-fysiek platform dat de verbinding tussen communicatiewetenschap en -praktijk aanjaagt. De verdieping en verrijking die de ontmoetingen tussen wetenschap en praktijk opleveren, geven richting aan de verdere positionering en professionalisering van het vak communicatie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.