Geplaatst door innopay

Co-creatieproces maakt drempelloos data delen in de logistiek mogelijk

AMSTERDAM – De Nederlandse vestiging van INNOPAY – consultancybureau voor digitale transacties – heeft samen met partijen uit de logistieke sector met succes het iSHARE afsprakenstelsel ontwikkeld. Met dit stelsel kan vanaf dit jaar iedereen met iedereen in de logistiek op een simpele en gecontroleerde manier data delen. Ook met tot dusver onbekende partijen. Dit gebeurt in opdracht van de Topsector Logistiek die met iSHARE samenwerking in de keten verder wil aanjagen. Om te beginnen in Nederland.

Vanaf juni 2016 werkten tientallen publieke en private partijen uit de logistiek onder begeleiding van INNOPAY aan uniforme afspraken voor identity en access management tussen organisaties. Alle juridische, technische, operationele en functionele aspecten werden vastgelegd en in de praktijk beproefd. Met als resultaat dat iSHARE vanaf dit jaar voor iedereen in de logistiek beschikbaar is.

Het Klimaatakkoord van Parijs, waaraan Nederland zich heeft gecommitteerd betekent voor de logistiek een benodigde factor 6 productiviteitsverbetering op CO2-uitstoot. Om dat mogelijk te maken is het van cruciaal belang dat partijen in de keten nog intensiever samenwerken. Niet alleen met directe business partners, maar ook met partijen verderop in de keten. iSHARE neemt een belangrijke barrière weg om dat te doen en biedt nu de mogelijkheid om drempelloos data te delen.

INNOPAY werd gevraagd om het co-creatieproces te begeleiden vanwege haar uitgebreide kennis van en ervaring met het ontwikkelen van afsprakenstelsels voor de financiële sector in Nederland. iSHARE sluit aan bij de visie van INNOPAY op data delen, waarbij data wordt gedeeld bij de bron en de dataeigenaar te allen tijde controle heeft over zijn data.

CEO & Managing Partner Shikko Nijland van INNOPAY: “Wij zijn supertrots op het resultaat van het co-creatieproces. Er is het afgelopen jaar door de co-creatiepartners met veel enthousiasme, focus en energie gewerkt aan het creëren van deze cruciale bouwsteen voor het iSHARE vertrouwensnetwerk waarbinnen iedereen met iedereen data kan delen, om zo ketensamenwerking verder te verbeteren.”
De internationale roll-out van iSHARE gaat vanaf dit jaar van start.

Over INNOPAY
INNOPAY, consultancybureau op het gebied van digitale transacties, is sinds de oprichting in 2002 uitgegroeid tot marktleider in Nederland en een internationale speler met vestigingen in Amsterdam, Frankfurt, Berlijn en Zweden.

INNOPAY ondersteunt bedrijven – waar ook ter wereld – met het ten volle benutten van de kansen die het ecosysteem van digitale transacties biedt.