Geplaatst door HEMA

CONSORTIUM PARCOM EN MISSISSIPPI VENTURES BEREIKT DEFINITIEVE OVEREENKOMST OVER KOOP HEMA

Vandaag maakt het consortium[1], bestaande uit Parcom en Mississippi Ventures samen met HEMA[2] en HEMA Secured Bondholders[3] bekend dat zij een definitieve overeenkomst hebben bereikt over de volledige overname van alle uitstaande aandelen HEMA.

Op 21 oktober jl. lieten de partijen weten dat een voorlopige overeenkomst was gesloten. Daarin was bepaald dat het consortium op exclusieve basis due diligence onderzoek mocht uitvoeren en financiering door Nederlandse banken kon zekerstellen. Deze stappen zijn nu naar tevredenheid van alle betrokken partijen afgerond. De Ondernemingsraad van HEMA heeft positief advies gegeven over de overeenkomst. De kapitaalstructuur zal nog aan de Ondernemingsraad ter advisering worden voorgelegd. Ook moet er nog goedkeuring van de relevante mededigingsautoriteiten worden verkregen. De partijen verwachten in februari 2021 de transactie te kunnen afronden, waarna HEMA plannen voor een gezonde toekomst onder de nieuwe eigenaren bekend zal maken.

Tjeerd Jegen, HEMA: “De aankondiging van vandaag is een belangrijke mijlpaal voor HEMA, omdat de bankfinanciering een cruciale voorwaarde was voor het aangaan van de overeenkomst. Bij afronding van de transactie begin 2021, hebben we niet alleen een gezonde financiële basis met een flink lagere schuldenlast en ruimte om in onze toekomst te investeren, maar ook nieuwe eigenaren die ons voor de lange termijn ondersteunen en HEMA een stabiele operationele basis geven.

We kijken uit naar deze volgende fase in de ontwikkeling van HEMA, en hebben er het volste vertrouwen in dat deze transactie in het belang is van iedereen die bij HEMA betrokken is. Met deze overeenkomst kunnen we ons weer volledig richten op onze toekomst, en ons focussen op het leveren van fantastische producten aan onze klanten.”

Frits van Eerd, Mississippi Ventures:
“We zijn er trots op dat we in de gelegenheid worden gesteld om het prachtige Nederlandse HEMA over te nemen. En we waarderen in het bijzonder de steun van de drie Nederlandse grootbanken ABN AMRO, ING en Rabobank bij deze transactie. Samen gaan we HEMA klaarmaken voor een nieuwe fase, met behoud van het bijzondere karakter van het merk en de mensen: de goede prijs-kwaliteitverhouding, de prettige sfeer, het kenmerkende design. We realiseren ons dat we in een onzekere tijd zitten, maar we zien de toekomst van HEMA met vertrouwen tegemoet en hebben ongelofelijk veel zin om hiervan deel uit te maken.”

Bas Becks, Parcom:
“De veerkracht en het doorzettingsvermogen van de HEMA medewerkers in de afgelopen tijd verdient veel respect en waardering. We zijn er ongelofelijk trots op dat wij onderdeel van de toekomst van HEMA uit mogen maken. We sluiten deze overeenkomst op een voor HEMA cruciaal moment. Samen met de familie Van Eerd gaan wij ons maximaal inzetten om het merk en de mensen van HEMA bij te staan, voortbouwend op een solide fundament.”

Rustiger vaarwater
Parcom en Mississippi Ventures benadrukken dat zij bijzonder veel waardering hebben voor de voortvarendheid waarmee het HEMA management, tot voor kort samen met Ramphastos Investments van Marcel Boekhoorn, het winkelbedrijf door roerige tijden heeft geleid. De gesprekken over de voorgenomen aandelentransactie tussen Parcom, Mississippi Ventures en HEMA zijn in een goede sfeer en op uitermate constructieve wijze verlopen. Alle betrokkenen spreken de verwachting uit dat HEMA spoedig in rustiger vaarwater zal komen, waarin het bedrijf gezond verder kan groeien.

[1] Het consortium bestaat voor 50% uit de Nederlandse investeringsmaatschappij Parcom Capital Management en voor 50% uit Mississippi Ventures B.V. van de familie Van Eerd.

[2] Het winkelbedrijf HEMA B.V. (‘HEMA’ of de ‘Vennootschap’ en samen met haar dochterondernemingen: de ‘Groep’)

[3] HEMA Senior Secured Bondholders (de ‘Obligatiehouders’), in deze transactie vertegenwoordigd door een meerderheidsgroep, bekend als de ‘Ad Hoc Groep’.