Consument kiest bij onbekende webshop minder voor iDEAL, achteraf betalen biedt vertrouwen

Gouda, 24 juni 2025 — Waar iDEAL in bekende webshops nog altijd de voorkeursbetaalmethode is (70%), daalt dat bij onbekende webshops naar slechts 40 procent. In plaats daarvan kiest één op de vier consumenten voor achteraf betalen, een keuze die sterk samenhangt met het vertrouwen in de webshop. Meer dan de helft van de consumenten (52%) vindt dat achteraf betalen positief bijdraagt aan het vertrouwen in een webshop. Deze resultaten komen voort uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Billink.
Wanneer consumenten iets bestellen bij een voor hen onbekende webshop, kiezen zij steeds vaker voor achteraf betalen. Vooral vrouwen (10% vaker dan mannen) maken gebruik van deze betaalmethode. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de consumenten aangeeft dat achteraf betalen het meeste vertrouwen geeft bij een online aankoop. Dat is meer dan vooruit betalen (33%) of direct betalen met garantstelling, zoals bij een creditcard (26%).
Bestelling eerst in handen
Consumenten kiezen om verschillende redenen voor achteraf betalen, maar de belangrijkste motivatie is het verlangen om een bestelling eerst in handen te hebben voordat er betaald wordt. Bijna de helft (49%) van de consumenten geeft aan dat dit voor hen de doorslag geeft. Daarnaast noemt een derde (33%) meer zekerheid en controle over de betaling als reden, gevolgd door wantrouwen in onbekende webshops (21%).
Uit het onderzoek blijkt dat betaalmethoden een belangrijke rol spelen in het vertrouwen dat consumenten hebben in webshops. Het aanbieden van gangbare betaalopties (zoals iDEAL en achteraf betalen) draagt volgens 62 procent van de respondenten bij aan een positieve koopervaring. Ook gratis retourneren (60%), bereikbare klantenservice (43%) en positieve reviews (41%) zijn belangrijke factoren.
Helft Nederlanders betaalt wel eens achteraf
Meer dan de helft van de consumenten (55%) heeft inmiddels weleens gebruikgemaakt van Buy Now, Pay Later (BNPL)-diensten. Achteraf betalen is de meest gebruikte vorm binnen deze categorie, waarbij het bedrag na levering wordt voldaan. Deze methode is wettelijk verankerd in het Nederlandse Burgerlijk Wetboek, dat stelt dat consumenten ten minste de helft van het bedrag bij of na levering mogen betalen.
Toch is er veel te doen rond BNPL. De opkomst van BNPL wordt gevolgd door toenemende aandacht voor verantwoorde toepassing. De betaaloptie zal met de komst van de herziene Europese Consumentenkredietrichtlijn (CCD2) naar alle waarschijnlijkheid beter gereguleerd worden. De strengere wetgeving treedt naar verwachting in november 2026 in werking.
“Bij online aankopen draait het om vertrouwen. Consumenten willen eerst zien wat ze krijgen voordat ze betalen. En dat is terecht, gezien het risico op fraude of niet-geleverde pakketten. Achteraf betalen biedt daarin bescherming voor de consument. Wij zijn dan ook positief over aankomende regelgeving, die onderstreept hoe belangrijk consumentenbescherming is. Via diverse maatregelen lopen we al ver vooruit op de komst ervan,” zegt Frank Waagmeester, CEO van Billink.
Download hier het onderzoeksrapport: https://www.billink.nl/zakelijk/nieuws/vertrouwen-online-aankopen-2025
—EINDE BERICHT—
Onderzoeksverantwoording
In opdracht van Billink heeft Panel Inzicht, onderdeel van DPG Media, 1.000 Nederlandse consumenten ondervraagd. Het sample is gelijk verdeeld qua geslacht, leeftijd en woonplaats. Het onderzoek is uitgevoerd in februari 2025.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.