Industry Wire

Geplaatst door MWM2

Consument popelt om mening te ventileren

Amsterdam, 26 februari 2013 – Voor slechts zeven procent van de panelleden is een beloning de reden om deel te nemen aan een researchpanel. Ruim 40 procent van de deelnemers doet mee om bedrijven te helpen hun producten of diensten te verbeteren en 65 procent van de respondenten geeft geregeld ongevraagd zijn mening op het internet. Bedrijven doen er verstandig aan optimaal gebruik te maken van deze bereidwilligheid, concludeert onderzoeksbureau MWM2 op basis van onderzoek onder bijna 42.000 respondenten.

Ruim 90 procent van de panelleden vindt een researchpanel een goed middel voor bedrijven die willen weten wat er onder hun stakeholders leeft. “De wereld verandert sneller dan ooit. Producten moeten perfect aansluiten bij de wens van de gebruiker. Het luisteren naar stakeholders wordt daarmee steeds belangrijker voor bedrijven”, zegt Govert van den Bos, directeur bij MWM2. Consumenten willen bovendien betrokken worden bij de keuzes die bedrijven maken. “Door de wensen en behoeften van de consument mee te nemen in het beslissingsproces groeit de geloofwaardigheid van je organisatie én ontwikkel je de beste producten.”

Mobiel onderzoek gewenst
Zo’n 80 procent van de panelleden slaat wel eens een onderzoek over. Voornaamste reden is het niet thuis zijn op het moment van onderzoek of simpelweg het ontbreken van tijd. Onder de panelleden is een grote behoefte voor het gebruik van mobiele apparaten bij het onderzoek. Bijna 80 procent wil de vragen invullen via een tablet en bijna de helft geeft de voorkeur aan een smartphone. Overigens vindt bijna 75 procent een aparte app meer een last dan een lust. Van den Bos: “Door het inzetten van browser based mobiel onderzoek kunnen onderzoekbureaus de non-respons verlagen, aangezien panelleden nu ook onderweg kunnen deelnemen aan onderzoeken. Vooral de beschikbaarheid van de onderzoeken wordt door de panelleden als positief ervaren.”

Overige resultaten
• Ruim 40 procent vindt het leuk online meningen van anderen te lezen
• Een op de drie panelleden maakt gebruik van internet op tablet en/of smartphone, onder de 40 jaar zelfs ruim 2 op de 3.
• Online discussiëren spreekt vooral jongeren aan
• 6 op de 10 leden doet mee aan alle of de meeste onderzoeken

Over MWM2
MWM2 is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in online onderzoek en panels & communities. De naam MWM2 staat voor Meer Weten van Mensen en Markten. Het bureau biedt opdrachtgevers hoogwaardige onderzoekstechnologie, praktische senior onderzoekers en ondersteund bij de inzet van meer dan 150 nationale en internationale panels en communities MWM2 is opgericht in 2003 en werkt inmiddels voor meer dan 350 organisaties.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht