Geplaatst door Merkspace

Co-working space Merkspace introduceert cryptovaluta als betaalmiddel

Een werkplek of kantoor huren met cryptovaluta, dat is vanaf nu mogelijk bij community co-working space Merkspace in Amsterdam. Hiermee is Merkspace één van de eerste co-working spaces waar dit kan. De marktleider uit Tel Aviv, Israël, met een focus op tech-startups, opende afgelopen zomer haar deuren van de eerste Nederlandse vestiging in Amsterdam. Naast een werkplek biedt het concept business development support aan de start- en scale-ups in haar community. Met de introductie van cryptovaluta als betaalmiddel wil Merkspace haar leden optimaal ondersteunen, innovatie stimuleren en onderdeel worden van de blockchain revolutie.

“We staan aan het begin van een nieuwe technologische revolutie. Als community die voor een groot deel bestaat uit tech-startups, kunnen wij niet achterblijven”, aldus Sapir Shpigel, founder van Merkspace. Vanaf heden accepteert Merkspace naast de bekendste cryptovaluta Bitcoin, ook Ethereum, Ethereum Classic, Litecoin en Ripple.

Ondersteuning van tech-startups
“Naast dat wij door de introductie willen laten zien voorstander te zijn van deze nieuwe ontwikkeling, gaat het voor ons vooral om de voordelen die het onze members oplevert”, geeft Shpigel aan. Door middel van de uitgifte van Initial Coin Offerings (ICO’s) is het afgelopen jaar wereldwijd meer dan drie miljard dollar opgehaald door startende ondernemers om hun startup te financieren. Bij deze methode van alternatieve financiering worden bestaande cryptovaluta zoals Ether en Bitcoin geruild voor de cryptomunten ontwikkeld zijn voor en door de desbetreffende startup (zoals bijvoorbeeld tokens die verdiend kunnen worden tijdens het gebruik van een app). Met de introductie van cryptovaluta als betaalmiddel wil Merkspace alle mogelijke betaalmethodes beschikbaar stellen aan haar members en tegelijkertijd deze grote groep startups, die middels ICO’s in bezit zijn gekomen van cryptovaluta, een manier bieden om dit geld te besteden. De blockchain technologie maakt daarnaast snellere en goedkopere transacties mogelijk door derden zoals financiële instellingen en de overheid uit de transactie te snijden.

Ontwikkeling cryptovaluta
Voor de implementatie van verschillende cryptovaluta als betaalmethode sloeg Merkspace de handen ineen met Playtness: ontwikkelaar van een fitness-app die trainingen combineert met gamification en het verdienen van virtuele tokens voor de aanschaf van fitness-gerelateerde producten. Een ervaren bedrijf dat begin maart 2018 haar eigen ICO zal lanceren. Volgens Naor Fishbein, CMO van Playtness evolueert cryptovaluta, ondanks de vele pieken en dalen in de ontwikkeling en opname, zich tot een legitieme vorm van betaling. De meeste kinderziektes zijn inmiddels verholpen en de manier van betalen wordt steeds toegankelijker en vertrouwder. De volgende stap is om de reglementen rondom de valuta’s duidelijk te krijgen. “Hoe meer bedrijven deze betaalmethode integreren, hoe verder en klantgerichter de technologie zich zal ontwikkelen”, aldus Fishbein. Door het toevoegen van de betaalmethode draagt Merkspace bij aan de groei, ontwikkeling en legitimering van cryptovaluta. Naast implementatie partner van Merkspace, fungeert Playtness ook als één van de mentoren die de members van de internationale community van Merkspace ondersteunt bij de integratie van deze nieuwe technologie.

Over Merkspace
Merkspace is een full-service incubator en community co-working space met vijf vestigingen verspreid over Tel Aviv en Amsterdam. De co-working space ambieert wereldwijd startup ecosystemen te verbinden en een community op te zetten van (beginnende) ondernemers die onder begeleiding van mentoren en professionals hun bedrijf (internationaal) laten groeien. Onder het motto ‘Love where you work from’ biedt Merkspace inspirerende flexplekken en kantoorruimtes met een hoog serviceniveau. Na de opening van de eerste Nederlandse vestiging in Amsterdam in de zomer van 2017, worden naar verwachting dit jaar vestigingen geopend in onder meer Rotterdam, Den Haag en Utrecht.