Geplaatst door Google

Zo creëren Google Cloud en Fitbit meer inzicht in gezondheid voor ziekenhuizen, met analytics en data in de cloud

Dankzij grote uitvindingen en technologieën leren we de wereld om ons heen steeds op een nieuwe manier te zien en ermee te werken. Zo zorgde de microscoop bijvoorbeeld voor nieuwe wetenschappelijke inzichten. Treinen en telegrafen veranderden de manier waarop we over afstand nadenken. En vandaag verandert cloud computing de manier waarop we kunnen helpen om de menselijke gezondheid te verbeteren.

Wanneer je aan de gezondheidszorg denkt, denk je al snel aan een bezoek aan de huisarts, soms gecombineerd met een verblijf in het ziekenhuis. Hier worden regelmatig onderzoeken gedaan, informatie over de patiënt verzameld en wordt een consult opgezet. Toch biedt deze manier van werken ook beperkingen. Wanneer een patiënt meerdere keren terug moet komen dan zorgt dat voor ongemak. Bovendien zorgt het voor extra kosten in de gezondheidszorg en eigenlijk geeft het alleen een momentopname van hoe de gezondheid van de patiënt er op dat moment voor staat.

Maar wat als die momentopname van de gezondheid wordt aangevuld met patiëntinformatie die de arts kan observeren en gebruiken om ziekten te helpen voorspellen en voorkomen? Door gebruik te maken van de vooruitgang in wearables – apparaten die temperatuur, hartslag en zuurstofgehalte meten – in combinatie met de kracht van cloud- en kunstmatige intelligentie (AI), is het mogelijk om een nauwkeuriger inzicht te krijgen in de gezondheid van de patiënt.

Dit bredere perspectief is het doel van een samenwerking tussen cardiologen van het Haagse Haga Teaching Hospital, Fitbit – een van ’s werelds toonaangevende wearables die activiteit, slaap, stress, hartslag en meer bijhoudt – en Google Cloud.

Tijdens een pilotstudie (ME-TIME) geven cardiologen in het ziekenhuis patiënten een Fitbit Charge 5 – de nieuwste activiteits- en gezondheidstracker van Fitbit met ECG-monitoring* – om thuis te dragen na een eerste consult.

Met toestemming van de gebruiker sturen de apparaten informatie over bepaalde gedragsgegevens van de patiënt via de cloud versleuteld naar het ziekenhuis.

Deze gegevens zijn alleen toegankelijk voor (door het Haga Teaching Hospital erkende) artsen en datawetenschappers van het ziekenhuis en worden door Haga niet gebruikt voor andere doeleinden dan medisch onderzoek tijdens de studie.** Met toestemming van de gebruiker worden de gegevens, waaronder de hoeveelheid fysieke activiteit die een patiënt onderneemt, door de artsen van Haga worden vergeleken met andere klinische informatie die het ziekenhuis al over de persoon heeft verzameld tijdens eerdere consulten.

Met toestemming van de gebruiker zal het Haga Teaching Hospital de gegevens ook vergelijken met zijn andere relevante gepseudonimiseerde ervaringsgegevens, zodat het ziekenhuis meer te weten kan komen over mogelijke patronen en afwijkingen die samenhangen met bepaalde hartaandoeningen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de infrastructuur van Google Cloud, die wordt gebruikt om de versleutelde gegevens op schaal op te slaan, terwijl kunstmatige intelligentie (AI) en gegevensanalysetools de bijna real-time analyse aandrijven. Voorspellende analyses op deze gegevens helpen bijvoorbeeld bij het identificeren van vroege tekenen van een levensbedreigende ziekte zoals een hartaanval of beroerte, zodat artsen verder onderzoek kunnen doen en een preventieve behandeling kunnen bieden – zelfs voordat de symptomen zich voordoen.

Haga gebruikt Device Connect for Fitbit, een nieuwe oplossing van Google Cloud, als onderdeel van de pilot. De oplossing is nu beschikbaar voor organisaties in de gezondheidszorg en biowetenschappen en biedt bedrijfsleiders en artsen versnelde analyses en inzichten uit de Fitbit-gegevens van gebruikers met toestemming, ondersteund door Google Cloud.***

Het project is in samenwerking met partner Omnigen die Haga naast de verwerking en analyse van de gegevens ook heeft ondersteund bij de implementatie.

Andere ziekenhuizen in Nederland hebben al belangstelling getoond voor deelname aan soortgelijke projecten. Op langere termijn zien wij toepassingen voor een beter inzicht in de algemene gezondheidstoestand van de bevolking voor professionals in de gezondheidszorg, een vermindering van onnodige bezoeken aan het ziekenhuis – en een betere werking van de gezondheidszorg in het algemeen. Voorlopige resultaten van het project kunnen al eind dit jaar beschikbaar zijn.

“Gezondheid is een kostbaar goed. Dat besef je des te meer als je door een ziekte wordt getroffen. Als je het kunt voorkomen of op tijd kunt opmerken zodat het kan worden behandeld, heb je al veel gewonnen”, aldus cardioloog dr. Ivo van der Bilt van het Haga Teaching Hospital, die de samenwerking heeft geleid. “Digitale tools en technologieën zoals die van Google Cloud en Fitbit opent een wereld aan mogelijkheden voor de gezondheidszorg. Hiermee breekt een nieuw tijdperk van nog toegankelijkere geneeskunde aan.”

“Deze samenwerking laat zien hoe Fitbit kan helpen innovatie in de volksgezondheid te ondersteunen, door zorgsystemen en zorgprogramma’s te helpen efficiëntere en effectievere zorgpaden te creëren die niet altijd gebonden zijn aan primaire of secundaire zorginstellingen. Plus, het biedt patiënten hulpmiddelen om hen dagelijks te ondersteunen in hun gezondheid en welzijn, met statistieken die worden bekeken door klinische zorgteams.” zei Nicola Maxwell, Head of Fitbit Health Solutions Europe, Middle East & Africa.

Deze samenwerking is een belangrijke stap naar het doel om ziekenhuizen een dynamischer, rijker en holistischer inzicht te geven in de menselijke gezondheid, uitgevoerd met een sterke nadruk op transparantie. Wij zijn er trots op deel uit te maken van een project waarvan wij verwachten dat het zowel patiënten als gezondheidsmedewerkers kan helpen. Wij geloven dat dit nog maar het begin is van wat er mogelijk is in de gezondheidszorg met digitale hulpmiddelen zoals Fitbit en cloud computing.

*De Fitbit ECG-app is alleen beschikbaar in bepaalde landen. Niet bedoeld voor gebruik door personen jonger dan 22 jaar. Zie fitbit.com/ecg voor meer informatie.
**Haga Teaching Hospital is verantwoordelijk voor eventuele toestemmingen, kennisgevingen of andere specifieke voorwaarden die nodig zijn om toegang tot, opslag en andere verwerking van deze gegevens mogelijk te maken. Google Cloud heeft geen controle over de in dit onderzoek gebruikte gegevens, die eigendom zijn van het Haga Teaching Hospital. Meer in het algemeen zijn de interacties van Google met Fitbit onderworpen aan strikte wettelijke vereisten, onder meer met betrekking tot de manier waarop Google relevante Fitbit-gegevens over gezondheid en welzijn opent en verwerkt. Details over deze verplichtingen vindt u hier
*** Dit zijn dezelfde gegevens als die welke beschikbaar worden gesteld via de Fitbit Web API, waarop de Device Connect integratie is gebouwd.