Industry Wire

Geplaatst door Cross-Border Commerce Europe

Cross-Border Commerce Europe

Cross-Border Commerce Europe lanceert de eerste editie van een Europees Compendium gewijd aan het cross-border e-commerce model in de “NEXT new normal” binnen Europa. Een verzameling van zeven jaarlijkse Blue Paper-rapporten, samengesteld door 70 C-Level executives van toonaangevende retailers in de EU.

Brussel – 25 november 2021. Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in Europa stimuleert, lanceert een Compendium dat in kaart brengt hoe cross-border e-commerce in het komende jaar in heel Europa zal worden gedefinieerd in de NEXT new normal. Een verzameling van zeven jaarlijkse Blue Paper rapporten over strategische onderwerpen zoals Customer Centricity, Green Supply Chain, Marketplaces en Sustainability maar ook kanaal gerelateerd zoals Brands Direct-to-Consumer, Omnichannel en Scale-Ups. Een Compendium uitgevoerd door 70 C-Level Retail executives onder toezicht van CBCommerce met steun van APG, DPDgroup, FedEx Express, Genesys, Octopia en Seven Senders.

De COVID-pandemie heeft grote gevolgen gehad voor de retail. Een snelle aanpassing is vereist om de verandering te omarmen of te sturen en terug te keren naar het nieuwe normaal.

“CBCommerceNEXT Compendium” is het resultaat van 6 ronde tafel brainstorming sessies met 10 internationale C-Level retail executives in elke High Level Group. Vertegenwoordigers van alle sectoren en EU-landen worden begeleid door een voorzitter met een academische en consulting achtergrond. Alle executives zijn zeer gerenommeerde experts. Deze zeven High Level Groups kwamen het hele jaar 2021 samen om de “NEXT new normal” in heel Europa te definiëren met betrekking tot:
• Brands Direct-to-Consumer
• Customer Centricity
• Green Supply Chain
• Marketplaces
• Omnichannel
• Scale-Ups
• Sustainability

Een Blue Paper van 20 pagina’s dat door elke High Level Group is opgesteld, geeft een samenvatting van de geleerde lessen en aanbevelingen, en brengt inzichten en best practices als stimulans voor innovatie en tastbare actie in de Europese e-commerce-industrie. De standpunten die deze retail executives naar voren brengen zijn hun eigen persoonlijke “take-aways” en geven niet noodzakelijkerwijs de officiële standpunten van hun bedrijven weer.

Hieronder vindt u enkele standpunten van elke voorzitter:

Internationalisering van een Brands Direct-to-Consumer bedrijf is gemakkelijker en sneller dan het opzetten van nationale distributienetwerken
“De verschuiving naar merken die rechtstreeks aan de consument verkopen, wordt grotendeels gedreven door de stijgende vraag van klanten naar brands toe. Van de TOP 500 cross-border Europese retailers zijn er in totaal 96 merken die hun producten in 2020 rechtstreeks naar de consument sturen. Hoe meer de Europese markt geharmoniseerd is in het reguleren van online retail, hoe makkelijker het is om over de grenzen uit te breiden wat resulteert in lagere prijzen voor eindconsumenten”, verklaarde voorzitter Oliver Lucas.

Customer Centricity is een toewijding of strategie om het succes van klanten te verzekeren.
Het meten van customer centricity gaat verder dan traditionele KPI’s als NPS (Net Promoter Score) of CSAT (Customer Satisfaction)
Het vereist een voortdurende reflectie over de manier waarop een bedrijf structureert, tewerk gaat en klantgericht gedrag van medewerkers stimuleert als een managementprincipe. Empathie is voor organisaties steeds belangrijker geworden om verbinding te maken met de inzichten, het perspectief en de feedback van klanten.

Logistiek is goed voor +/- 25% van de uitstoot van broeikasgassen. Hierdoor zou een Green Supply Chain strategie een cruciale rol moeten spelen in deze COVID-19 supply chain-storm
“E-commercebedrijven worden aangespoord om ecologische duurzaamheid tot een cruciale bouwsteen van hun supply chain-strategie te maken. Dit kan worden bereikt door een goede samenwerking van alle upstream- en downstream-partners en hun logistieke dienstverleners. Deze laatste zullen een essentiële rol spelen in de vergroening van de e-commercesector”, bevestigen voorzitters Sven Verstrepen en Roel Gevaers.

Retailers moeten hun eigen Marketplaces ontwikkelen en daarom moet de EU-regelgeving worden aangepast aan de omvang van de marktplaatsen en het bedrijfsmodel
“De lancering van een eigen cross-border marketplace zal extra inkomstenstromen creëren en de gehele platformconversie verhogen. Het assortiment zal toenemen zonder te investeren of aanzienlijk werkkapitaal in voorraad vast te houden. Dit betekent diversifiëren en nieuwe categorieën uitproberen. Een overzicht van de belangrijkste parameters van Europese cross-border marktplaatsen voor onboarding van verkopers is ook te vinden in het Blue Paper rapport”, verklaard voorzitter Prof. Dr. Christian Stummeyer.

Tijdens dit postpandemie landschap erkennen traditionele “bakstenen retailers” hoe belangrijk het is om Omnichannel te zijn en één verbonden kanaal te worden
“In een eerste stap komen e-commerce en winkels in contact met klanten die solide ervaringen hebben, wordt de rol van verkoopassistent relevanter, worden geconnecteerde magazijnen geïntroduceerd en besteden retailers aandacht aan e-commerce-statistieken die samen met de data van de klant in de winkel kunnen worden gebruikt. In een tweede stap worden winkels een verlengstuk van e-commerce. Retailers komen op het punt dat ze klanten kunnen geven wat ze willen, waar en wanneer ze willen, zoals ze willen”, geeft voorzitter Dimas Gimeno aan.

Scale-ups worden geconfronteerd met meerdere vormen van cross-border obstakels. Een belangrijke is fraude
“Een pan-Europese steun voor een voortdurende uitwisseling van inlichtingen tussen Europese dienstverleners, eventueel in combinatie met de wetshandhavingsinstanties van de lidstaten en Europol, is sterk aanbevolen. Er moet speciale aandacht worden besteed aan de verbetering van de infrastructuur om identiteiten online beter te verbinden met fysieke entiteiten, waardoor het algehele vertrouwen wordt versterkt en de impact van fraude wordt verminderd. Zolang online fraudeurs zich kunnen verschuilen achter verborgen IP-adressen en verschillende virtuele accounts, zal het een uitdaging zijn om ze te identificeren en uiteindelijk te vervolgen”, concludeert voorzitter Ulrich Seldeslachts.

Sustainability. Binnenkort zullen bedrijven moeten voldoen aan de Europese regelgeving die 14 indicatoren omvat om hun milieu-impact en producten te beoordelen
“Aangezien de EU strenge wetgeving aan het invoeren is om in 2050 het eerste klimaatneutrale continent te worden, zullen bedrijven zich moeten aanpassen of worden ze gepenaliseerd. Retailers zullen een multi-criteria maatstaf ontvangen voor de milieuprestaties van een goed of dienst gedurende zijn levenscyclus. Er moet een pragmatische aanpak worden geïmplementeerd waarbij rekening wordt gehouden met zowel de klimaatverandering als de achteruitgang van ecosystemen en biodiversiteit”, bevestigd voorzitster Valérie Tiersen.

“Ik wil graag onze 70 internationale retail C-Level executives, voorzitters bedanken, evenals onze kennis partners APG, DPDgroup, FedEx Express, Genesys, Octopia en Seven Senders die al hun energie hebben gestoken in dit langverwachte CBCommerceNEXT Compendium. Het fungeert als een inspirerend document dat de beste strategieën en Europese praktijkvoorbeelden verzamelt die de NEXT definiëren voor de hele sector”, concludeert Carine Moitier, oprichtster van CBCommerce.eu.

Over Cross-Border Commerce Europe
Cross-Border Commerce Europe is het Europese netwerk- en kennisplatform voor alle e-commerce en omnichannel spelers aanwezig in minstens drie landen in Europa. CBCommerce.eu brengt de verschillende spelers in contact met elkaar zodat zij hun visibiliteit kunnen verhogen, de kennis van cijfers vergaren, trends en bijzonderheden van de verschillende Europese landen kunnen achterhalen. De leden bestaan uit merken en retailers van alle groottes, en de partners zijn de toeleveranciers van diensten in alle domeinen van innovatieve handel.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht