Geplaatst door Cross-Border Commerce Europe

Cross-Border Commerce Europe lanceert de derde editie van een Europees Compendium gewijd aan het Cross-Border E-Commerce model in de “NEXT new normal” in Europa. Een verzameling van zeven jaarlijkse blue papers, samengesteld door 70 vooraanstaande EU C-Level retail managers.
Brussel – 23 november 2023. Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in Europa stimuleert, lanceert een compendium dat in kaart brengt hoe cross-border e-commerce het komende jaar er zal uit zien in de “NEXT new normal” in Europa. Een verzameling van zeven jaarlijkse Blue Paper-rapporten over strategische onderwerpen zoals Customer Centricity, Green Supply Chain, Marketplaces en Sustainability, maar ook topics zoals Brands Direct-to-Consumer, Omnichannel en Scale-Ups. Een compendium gemaakt door 70 C-Level retail managers onder coördinatie van CBCommerce met ondersteuning van APG, Checkout.com, FedEx Express en Hurricane.

Dit jaar hebben de oorlogen, de inflatie en de vertraging van de consumptie grote gevolgen voor de detailhandel. De sector moet zich aanpassen om de veranderingen te integreren en terug te keren naar het ‘nieuwe normaal’.

CBCommerceNEXT Compendium is het resultaat van zeven ronde tafel brainstormsessies met tien internationale C-Level retail managers per High-Level Group. Ze vertegenwoordigen alle sectoren en Europese landen en worden begeleid door een voorzitter met een academische en consulting achtergrond. Alle executives zijn gereputeerde experts. Deze zeven High Level Groups kwamen gedurende het hele jaar 2023 bijeen om het ‘NEXT new normal’ in Europa te definiëren met betrekking tot:
Brands Direct-to-Consumer
Customer Centricity
Green Supply Chain
Marketplaces
Omnichannel
Scale-Ups
Sustainability

Een Blue Paper van 20 pagina’s, samengesteld door elke High-Level Group, vat de learnings en aanbevelingen samen en brengt inzichten en best practices om radicale innovatie en tastbare actie in de Europese e-commerce industrie te stimuleren. De standpunten van elke retail executive zijn hun eigen take-aways en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de officiële standpunten van hun bedrijven.

Hieronder vind je de eerste lessen van elke voorzitter:

Direct-to-Consumer activiteiten zullen tegen 2025 het belangrijkste kanaal worden voor veel Europese merken.
“De sleutel tot het verminderen van ‘chanel conflicts’ is kanalisatie: erkennen dat klanten op elk kanaal anders zijn. Dit betekent een ervaring bieden die aansluit bij een gemeenschap van shoppers, zodat het ene kanaal niet langer concurreert met het andere. Dit omvat differentiatie tussen productselectie, prijsstelling, communicatie, logistiek en betalingen”, zegt voorzitter Oliver Lucas.

Een klantgericht bedrijf worden is een voortdurende inspanning om cultuur, organisatie, processen en technologie op elkaar af te stemmen.
“Dit jaar richten we onze Blue Paper op twee kernthema’s die invloed hebben op klantgerichtheid: het beheren van de stem van de klant (VoC) en het opbouwen van aantrekkelijke werknemerservaringen. Ze zijn beide van groot belang omdat organisaties inconsistente manieren hebben om de VoC te democratiseren, vooral omdat slechts een kleine subgroep VoC management implementeert met een duidelijk eigenaarschap in de organisatie” aldus voorzitter Siegfried Schallenmueller.

Transport is verantwoordelijk voor ca. 20% van de wereldwijde CO2-uitstoot. 24% van de vrachtvoertuigen in de EU rijdt zonder lading. Er is behoefte aan een strategie voor een Green Supply Chain.
“Dit jaar hebben we logistieke horizontale samenwerking onderzocht, een minder bekende maar krachtige innovatie om de efficiëntie, effectiviteit en duurzaamheid van de toeleveringsketen te vergroten. De case Imperial Brands en Love Honey Group illustreert deze beoordeling in de Blue Paper” bevestigen voorzitters Sven Verstrepen en Roel Gevaers.

Merken en retailers ontwikkelen hun eigen Marketplace. Om deze nieuwe strategie te laten slagen, moeten er duidelijke prioriteiten worden gesteld.
“Als je je eigen cross-border marktplaats lanceert, creëer je extra inkomstenstromen en verhoog je de algehele conversie van het platform. Het succes hangt af van zeer belangrijke factoren zoals een hoge conversieratio en een betaalmethodeaanbod dat is aangepast aan elk land. Deze Blue Paper gaat diep in op deze belangrijke parameters”, aldus voorzitter Prof. Dr. Christian Stummeyer.

Kanaalintegratie blijft een grote uitdaging voor traditionele retailers. In de huidige inflatoire context is het van cruciaal belang om omnichannel klanten aan te trekken.
“In dit Blue Paper-rapport bekijken we verschillende omnichannelstrategieën op basis van best practice Europese cases zoals Carrefour, IKKS, Mango en Lolaliza. Hoe implementeren we Click & Collect, Store2Web, Ship from Store, e-reservation, BoPo en vele andere actieplannen die de hoge waarde van de omnichannelklant ontdekken?”, bevestigt voorzitster Claire Gruslin.

Alle Scale-Ups die zeer succesvol zijn op hun thuismarkt zijn van plan om hun groei voort te zetten door nieuwe markten binnen de Europese Unie te betreden.
“Het begrijpen van de verschillende markten en het vooraf kennen van de uitdagingen helpt om een betere basis te creëren voor beslissingen om de markt bij de eerste poging succesvol te betreden. Voorbereiding op internationalisatie maakt lokalisatie gemakkelijker” concludeert voorzitter Ulrich Seldeslachts.
Sustainability. In 2024 moeten bedrijven voldoen aan het Europese regelgevingskader dat 14 indicatoren bevat om hun milieu-impact en producten te beoordelen.
“Nu de EU strikte wetgeving invoert om tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent te worden, zullen bedrijven hun inspanningen moeten opvoeren of beboet worden. We hebben behoefte aan een sterke harmonisatie en vereenvoudiging van de duurzaamheidsregelgeving en -regels op Europees niveau voor alle spelers in de detailhandel”, bevestigde voorzitster Valérie Tiersen.

“Ik wil graag onze 70 internationale retail C-Level executives’ leden, voorzitters en voorzitsters bedanken, evenals onze kennispartners APG, Checkout.com, FedEx Express en Hurricane, die al hun energie hebben gestoken in dit langverwachte CBCommerceNEXT Compendium. Het is een inspirerend document waarin de beste strategieën en Europese praktijkvoorbeelden zijn verzameld die de NEXT voor de hele sector bepalen”, concludeert Carine Moitier, de oprichter van CBCommerce.eu.

Over Cross-Border Commerce Europe
Cross-Border Commerce Europe is het Europese netwerk- en kennisplatform voor alle e-commerce en omnichannel spelers aanwezig in minstens drie landen in Europa. CBCommerce.eu brengt de verschillende spelers in contact met elkaar zodat zij hun visibiliteit kunnen verhogen, de kennis van cijfers vergaren, trends en bijzonderheden van de verschillende Europese landen kunnen achterhalen. De leden bestaan uit merken en retailers van alle groottes, en de partners zijn de toeleveranciers van diensten in alle domeinen van innovatieve handel.