Geplaatst door Symbid

Crowdfunding voor nieuwe people2people platform kijkshop

Als eerste landelijke winkelketen in Nederland gaat Kijkshop gebruik maken van crowdfunding voor haar nieuwe initiatief TONE. Een onorthodoxe maar logische keuze vanuit het geloof in de macht en kracht van de consument. Zo geeft Kijkshop iedereen de mogelijkheid mede-eigenaar te zijn van een nieuwe revolutie in retail.

De crowdfunding wordt opgehaald voor het nieuwe initiatief TONE, wat het mogelijk maakt voor Kijkshop om zich om te vormen tot een People2People platform. Consumenten kunnen nog voor eind deze zomer andere consumenten via live video interactie adviseren bij hun aankoop. Wanneer na het advies een transactie volgt, beloont Kijkshop de adviseur met een commissie.

Door gebruik te maken van andere consumenten kan de ‘customer journey’ van gemiddeld een week verkort worden tot minuten. Het blijkt dat ondanks alle youtube filmpjes en online recensies, de consument het meeste vertrouwen heeft in één op één advies van een mede consument die het product al in gebruik heeft. Kijkshop lanceert dankzij TONE nog voor eind van deze zomer een KijkBijMij App waarmee de consument met andere gebruiker in contact kan komen om advies te vragen.

TONE is van ons allemaal
Vanaf woensdag 26 juli kunnen consumenten investeren voor een bedrag vanaf 20 euro via een converteerbare lening. Een steeds populairder wordende investerings constructie waarbij op termijn aandelen kunnen worden verkregen. Kijkshop werkt samen met crowdfunder Symbid om het doelbedrag van minimaal 1 miljoen euro te laten funden.

Kijkshop brengt innovatief DNA weer tot leven

Twee maanden geleden gooide Kijkshop het roer radicaal om door in te zetten op social commerce. Naar eigen zeggen is retail zoals we dat nu kennen dood en ook de Kijkshop heeft daar al jaren last van. Eigenaar Björn Serving is er van overtuigd dat TONE de onderneming weer nummer 1 in Nederland zal maken. “Kijkshop was ooit heel innovatief en dankzij TONE brengen we dat DNA weer tot leven” aldus Serving.

De revitalisering en herpositionering van Kijkshop word sinds de overname mogelijk gemaakt door kapitaalinjecties van meer dan 20 miljoen euro door de Zweedse investerings maatschapij Listerus & Partners. Het doelbedrag van 1 miljoen euro via crowdfunding is geen investering in Kijkshop, maar in de zelfstandige entiteit TONE. Serving vertelt: “Wij worden dankzij TONE en onze herpositionering, een hypermodern People2People commerce platform. Dus voor consument en door de consument. Dat maakt dat het voor ons een logische stap is om de consumenten op deze manier te betrekken en mee te laten profiteren door Crowdfunding.”

Herpositionering Kijkshop

“We zien in de markt dat een nieuw logo, een nieuwe site en een App, of een kleine aanpassing in je assortiment nog nauwelijks het verschil maakt. Het gaat om de optimalisatie van de customer journey” aldus Serving. “We kunnen veel leren van consumenten platformen zoals AIRBNB en UBER, waar iedereen kan profiteren. Betrek de consument en laat deze ook iets verdienen. Dat is de nieuwe ‘TONE’ binnen de retail. Vandaar ook de naam TONE en de ambities om het grootste en beste People2People platform van Nederland te worden.”

Cor Molenaar

Hoogleraar bij de vakgroep Bedrijfskunde van RSM/ Erasmus Universiteit te Rotterdam Cor Molenaar heeft net zijn nieuwe boek uitgebracht genaamd: ‘De kracht van platform strategie’. Hij beschrijft hierin nieuwe manieren om klanten en aanbieders bij elkaar te brengen en zegt over TONE: “Winkels zonder onderscheidend vermogen of een unieke propositie komen meer en meer in de problemen. Kijkshop speelt met TONE slim in op de nieuwe trend om klanten een podium te geven”.

Symbid

Bewust is gekozen voor crowdfunder Symbid omdat de aanpak van dit crowdfunding platform aansluit bij het innovatieve karakter dat Kijkshop weer zal uitstralen. Symbid was wereldwijd een van de eerste eigen-vermogen crowdfunders en is uitgegroeid tot één van de grootste en meest betrouwbare crowdfunding partners van Nederland. Oprichter Robin Slakhorst vertelt: “Wij zijn trots dat Kijkshop deze stap durft te maken, nooit eerder durfde een landelijk dekkende retailer zijn nek uit te steken en zich op dit vlak te begeven. Wij hebben de behoefte binnen ons netwerk gepolst en zijn meer dan hoopgevend over een succesvolle afloop. Het is ons geloof dat meer ondernemingen deze stap zouden moeten maken.”