Databricks Data Intelligence Platform helpt Heathrow met verbeteren van klanttevredenheid en optimalisering van passagiersstromen
Amsterdam, 9 september 2024 — Heathrow, de grootste luchthaven in Europa, heeft het Data Intelligence Platform van data- en AI-bedrijf Databricks gekozen om hun data centraal te beheren ter ondersteuning van het voorspellen en beheersen van hun passagiersstromen. Jaarlijks reizen er zo’n 82 miljoen passagiers en 460,000 vluchten via deze luchthaven. Om dat te beheersen, vertrouwt Heathrow op ruim 26 TB aan data voor kritieke realtime besluitvorming. Dit omvat data over passagiersaantallen, vluchten, luchtvaartmaatschappijen, seizoensprestaties en verkeers- en weerpatronen — allemaal cruciale data voor het dagelijkse vliegverkeer. Heathrow beschikte al over indrukwekkende forecastingmogelijkheden, zelfs voordat de luchthaven met Databricks in zee ging. Maar om het volledige potentieel van hun forecasting te realiseren, wilde Heathrow haar data-aanpak verder verfijnen, met tools voor het trainen van gebruikers, data governance en -beveiliging, en de training van machine learning-modellen (ML). Een efficiëntere luchthavenervaring met het Data Intelligence Platform Heathrow heeft ervoor gekozen de data- en analyticsactiviteiten te centraliseren op het Databricks Data Intelligence Platform op Azure. Dit platform is gebouwd op een lakehouse-architectuur en biedt een open, uniform fundament voor alle data en governance. Het Data Intelligence Platform wordt aangedreven door een Data Intelligence Engine die de unieke data van een organisatie goed kan begrijpen. Hiermee beschikt Heathrow over de benodigde rekenkracht voor geavanceerde AI- en ML-toepassingen – te beginnen met het forecastingmodel voor passagiersstromen. In slechts een jaar tijd heeft Heathrow hun forecastingproces van twee weken teruggebracht naar slechts vier uur, terwijl de foutmarge is afgenomen van 30% naar 10%. Dit stelt de luchthaven in staat om efficiënter te werken en de productiviteit te verhogen. Met behulp van het forecastingmodel in Databricks kan Heathrow voorspellend onderhoud, schoonmaak en onderbrekingen in de dienstverlening plannen tijdens rustige periodes. Hierdoor zijn Heathrow’s teams beter voorbereid op de drukke reisperiodes, zodat ze proactief en efficiënter de passagiersstromen kunnen beheersen. “Databricks helpt ons met efficiëntere en nauwkeurigere forecasting dan ooit tevoren. Nu krijgen passagiers en andere stakeholders een hoger serviceniveau in een veel efficiëntere luchthaven”, zegt Andrew Isenman, Head of Technology, Cloud & Data bij Heathrow. Dataverwerking stroomlijnen voor accurate forecasting Met het Databricks Data Intelligence Platform is Heathrow in staat geweest zijn data-architectuur te versimpelen, security te verbeteren en analytics- en AI-werkzaamheden efficiënter uit te voeren. Als gevolg hebben de datateams van Heathrow meer ruimte om zich te focussen op innovatie en het verbeteren van de klantervaring. Andere belangrijke successen zijn:
“Data-gedreven, nauwkeurige forecasts zijn onmisbaar in de reis- en hospitalitysector. Duizenden vluchten zijn er iedere dag weer volledig afhankelijk van dat dit goed gebeurt”, zegt Michael Green, VP en Head of Northern Europe bij Databricks. “Met het Data Intelligence Platform is Heathrow in staat om toekomstige passagiersaantallen te doorgronden en er in hun planning op te anticiperen, wat resulteert in een betere dienstverlening voor passagiers en veel grotere operationele efficiëntie.” |
Over Databricks |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.