Industry Wire

Geplaatst door Databricks

Databricks groeit meer dan 70% jaar-op-jaar in EMEA dankzij toenemende vraag naar AI-oplossingen

De pionier van het Data Intelligence Platform verwelkomt nieuwe klanten en blijft investeren om de toepassing van generatieve AI in de regio te versnellen

Amsterdam, 17 april 2024 — Data- en AI-bedrijf Databricks deelt vandaag indrukwekkende groeicijfers voor de EMEA-regio. Het bedrijf heeft in de regio het afgelopen boekjaar een omzetgroei van ruim 70% jaar-op-jaar behaald. Deze groei is met name aangejaagd door een sterk stijgende vraag naar meer AI-functionaliteiten.

Wereldwijd behaalde Databricks meer dan $1.6 miljard omzet in het fiscale jaar dat eindigde op 31 januari 2024. Dit vertegenwoordigt een groei van 50% jaar-op-jaar en is te danken aan snelle productinnovaties. Databricks voltooide daarnaast een reeks acquisities, waaronder die van MosaicML, Arcion, Okera, Einblick en Rubicon. Het bedrijf investeerde onlangs ook in het Franse Mistral AI en kondigde de lancering aan van DBRX, een LLM dat op standaard benchmarks beter presteert dan alle gevestigde open source-modellen.

Naast deze overnames en investeringen blijft Databricks zijn productaanbod versterken en zijn capaciteiten uitbreiden. In het bijzonder is er in de EMEA-regio een toenemende vraag naar Databricks SQL, het intelligente datawarehouse van het bedrijf. Databricks SQL is gebouwd met DatabricksIQ, een Data Intelligence Engine die het unieke karakter van specifieke bedrijfsdata begrijpt. Deze oplossing democratiseert data-analyses voor zowel technische als niet-technische gebruikers.

Innovatieve EMEA-klanten gebruiken het Data Intelligence Platform voor generatieve AI

Vooruitstrevende merken op het gebied van data, zoals AXA, FrieslandCampina, Gousto, HSBC, LaLiga, L’Oréal, Michelin, Rolls Royce, Shell en Unilever gebruiken het Databricks Data Intelligence Platform om hun bedrijfsresultaten te verbeteren en enkele van hun lastigste uitdagingen op te lossen.

Databricks is verder strategische samenwerkingen blijven vormen met belangrijke partners in de regio, waaronder Accenture, Avanade, Capgemini, Deloitte, EY, Salesforce en SAP. Vorig jaar lanceerde Databricks bovendien ondersteuning voor regionale cloudinfrastructuur in de regio’s AWS Parijs en Azure Qatar voor betere lokale ondersteuning. Ook zag de EMEA-regio een significante groei van meer dan 90% jaar-op-jaar in het aantal klanten, partners en data-community’s die trainingen voltooiden in het gebruik van de nieuwste Databricks-technologie.

“Geen generatieve AI zonder goede data. Het Data Intelligence Platform is cruciaal voor bedrijven in de EMEA-regio om zich te onderscheiden van hun concurrenten, AI-activiteiten op te schalen en tastbare bedrijfsresultaten te realiseren”, zegt Samuel Bonamigo, Senior Vice President en General Manager EMEA bij Databricks. “Sinds ik in 2022 bij Databricks ben komen werken, blijf ik verbaasd over de enorme snelheid van innovatie die uit de organisatie komt. Het is een genoegen om met zo’n sterk ecosysteem van partners en klanten in de gehele EMEA-regio samen te werken.”

“Voordat we het Mosaic AI-trainingsplatform van Databricks implementeerden, was het moeilijk om onze Gen AI-trainingsinfrastructuur uit te bouwen”, aldus Paul van der Boor, Senior Director Data Science bij Prosus. “Dankzij Mosaic AI, onderdeel van het Databricks Data Intelligence Platform, kunnen we veel sneller modellen voor veel toepassingen produceren tegen veel lagere kosten. Dit is cruciaal geweest voor het schalen van onze AI- en ML-inspanningen met onze eigen modellen voor toepassingen zoals Toqan, onze agent-gebaseerde AI-medewerker voor onze portfoliobedrijven en hun klanten.”

Databricks breidt uit in Europa, inclusief nieuw EMEA-hoofdkantoor in Londen

Databricks heeft een reeks nieuwe kantoren en uitbreidingen aangekondigd voor 2024, waaronder een nieuw EMEA-hoofdkantoor van zeven verdiepingen in Londen, dat naar verwachting in de tweede helft van het jaar wordt geopend. Dit kantoor aan de iconische Windmill Street in Londen zal plaats bieden aan 400 medewerkers. Ook opent Databricks in het tweede halfjaar voor het eerst nieuwe kantoren in Madrid en Milaan en verhuist in Parijs naar een gloednieuw kantoor. Databricks is daarnaast van plan om zijn bestaande kantoren in Amsterdam, Belgrado en München uit te breiden, na de eerdere opening van een engineering-locatie in Zagreb. Deze investeringen ondersteunen een sterke groei in de Europese regio en stellen Databricks in staat om nog nauwer samen te werken met lokale klanten om aan hun veranderende behoeften te voldoen.

Nieuw leiderschap om de ingebruikname van generatieve AI te versnellen

Databricks heeft een reeks nieuwe strategische benoemingen gedaan in de EMEA-regio om de branche-specifieke expertise te versterken in belangrijke sectoren zoals financiële dienstverlening, retail en de maakindustrie. In 2024 lanceerde Databricks het Data Intelligence Platform for Communications om telecombedrijven wereldwijd te helpen hun data en AI in te zetten om klantervaringen te verbeteren en omzetgroei te vergroten. En de recente lancering van het Data Intelligence Platform for Energy helpt het energiesysteem slimmer te maken. Europese gebruikers zijn onder andere Shell, TotalEnergies en Octopus Energy.

“Dit is nog maar het tipje van de ijsberg wat betreft een toekomst die wordt gedreven door generatieve AI, voor klanten in alle sectoren en van iedere omvang. Het afgelopen jaar is cruciaal geweest voor Databricks EMEA. En met een team van wereldklasse, nieuwe kantoren en sterkere samenwerking met onze partners en klanten in het vooruitzicht, ben ik erg enthousiast over het aankomende jaar”, zegt Bonamigo tot besluit.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht