Geplaatst door Breeze

Dating zonder chatten hype in Amsterdam

De populaire dating app Breeze, waar gebruikers na een match niet kunnen chatten maar direct op date gaan, heeft tienduizend dates in Amsterdam georganiseerd.

Frustratie bij online daten
“Gemiddeld kost het 38 uur voordat je op Tinder in de echte wereld gaat daten, bij ons is dat maar 2 uur!”
Aldus oprichter van de app Marsha Goei (26) die het idee kreeg tijdens haar studie in Delft. Samen met een groep studievrienden was zij ‘wel klaar met wat ze op de studie leerden’ en wilden weten hoe de praktijk werkte. Er werden brainstorms georganiseerd om ideeën op te doen, en een nieuwe dating app kwam naar boven borrelen. Voornamelijk omdat zo veel studenten frustraties hadden met online daten.
Wat doet Breeze?
Anders dan concurrent Tinder gaat het niet om het gesprek voordat er een date wordt ingepland. Bij Breeze ga je namelijk op date zonder vooraf met elkaar te chatten. Je kunt wel een uitgebreid profiel maken met informatie, foto’s en video’s. Zodat je een geschikte match kunt vinden. Als je na een match beiden op date wilt vul je een datumprikker in en betaal je €7,50. Je krijgt je eerste drankje dan gratis bij de partnerlocaties van Breeze, dit zijn onder andere Bar Ramona, La Cerveceria, Basquiat en Maxwell en 150 andere partners. Zo wordt het chatten, dat door veel mensen als vervelend wordt ervaren, overgeslagen. En dat slaat aan in Amsterdam, waar veel mensen een druk leven lijden en geen zin en tijd hebben voor lange gesprekken voorafgaand aan een date.
Baby’s en bruiloften
Maandelijks zijn er zo’n 35.000 singles in Nederland actief op Breeze. Waarvan de meeste uit onze hoofdstad komen. “Maar dat kunnen er makkelijk 350.000 zijn door heel Nederland” zegt Marsha lachend. Zo is de app in amper 6 maanden al verdubbeld in het aantal gebruikers. Blijkbaar is er na corona grote vraag naar face-to-face afspraakjes, zonder gedoe. Ook speelt veiligheid een rol, zo weet de date locatie dat er een date is ingepland, worden gebruikers handmatig gecontroleerd, en heeft Breeze een telefonisch bereikbare klantenservice in Nederland. En alhoewel de app pas 2 jaar beschikbaar is komt er al een Breeze bruiloft aan en is de eerste Breeze baby al geboren!

Over Breeze
Breeze is een online datingapp voor offline dates, hiermee zetten zij zich nadrukkelijk af tegen de populaire datingapps. De app is opgericht door oud-TU Delft studenten en heeft inmiddels 3900 dates georganiseerd en 35000 maandelijks actieve gebruikers.

Bij Breeze stelt een slim algoritme elke dag een geselecteerd aantal profielen voor, bij wederzijdse interesse (een match) vullen beide gebruikers direct een datumprikker in. Breeze organiseert de date en zorgt dat de gebruikers elkaar in het echt ontmoeten. Op deze manier vermijdt men het tijdrovende proces van eindeloos swipen en chatten, en stimuleert Breeze haar gebruikers om direct voor de offline date te gaan.