Geplaatst door DDA

DDA breidt uit om Klimaatakkoord kracht bij te zetten middels restwarmte projecten

De Dutch Data Center Association (DDA) maakt vandaag bekend dat het internet-veteraan Marc Gauw (58) heeft benoemd als haar nieuwe kwartiermaker ter stimulering van het gebruik van datacenter restwarmte als nieuwe warmtebron voor Nederlandse huizen en bedrijven.

Vorig jaar maakte DDA al publiek dat de Nederlandse datacenter sector zijn restwarmte gratis wil aanbieden aan de samenleving om zo een stevige bijdrage te leveren aan de energietransitie. Sindsdien zijn er veel plannen omtrent datacenter restwarmte gemaakt, waarvan meerdere inmiddels in uitvoering. Met de komst van het Klimaatakkoord deze maand wil de sector de inspanningen in een stroomversnelling brengen door bestaande projecten te versterken en verdere initiatieven te initiëren.

Met het oog hierop zal Gauw zich in zijn nieuwe rol als kwartiermaker focussen op het bij elkaar brengen van relevante partijen, het delen van bruikbare kennis en informatie en waar nodig ondersteuning bieden vanuit de datacentersector. Hij brengt ruim 20 jaar ervaring in de internet- en datacentersector met zich mee, met o.a. management en bestuursposities bij AMS-IX, NL-ix, DINL en NLnet. “Er was geen mooier moment om aan deze uitdaging te beginnen”, zo stelt Gauw. “Juist deze maand is er met het nieuwe Klimaatakkoord een breed draagvlak in Nederland gekomen om snel fundamenteel anders met energie en warmte om te gaan. De samenleving zit gelukkig al boordevol goede ideeën en initiatieven en de datacentersector staat hier zeer positief tegenover. Een prima uitgangspunt dus om snel te kunnen schakelen!”

Stijn Grove, Managing Director van de DDA, over de uitbreiding: “DDA maakt een enorme groei door en vertegenwoordigt inmiddels bijna 90% van de datacenter capaciteit in Nederland. De ervaring die Marc Gauw in het team brengt is ontzettend waardevol. Energie en duurzaamheid behoren tot onze kernthema’s en onze visie is dat de energietransitie bij de sector zelf begint. We zitten reeds aan tafel bij het Klimaatakkoord om richting te geven, maar minstens net zo belangrijk is dat we zelf projecten initiëren, die Gauw met frisse energie gaat oppakken”.

Datacenter Restwarmte & Innovatie conferentie

Een van de eerste projecten waar Gauw zich mee bezig gaat houden is de Datacenter Restwarmte & Innovatie conferentie 2018. Dit event staat gepland op 10 oktober 2018, tevens de Dag van de Duurzaamheid, in Amsterdam en zal in het teken staan van presentaties over concrete restwarmte projecten en andere innovaties in onze sector.

Gauw: “Datacenter restwarmte heeft de potentie om meer dan een miljoen huishoudens te verwarmen. Dat is een prachtige kans die wij als industrie en samenleving moeten aangrijpen om de energietransitie te accelereren. Hoe deze rol van datacenters in de energietransitie er precies uitziet, wordt geïllustreerd op de conferentie door middel van best practices en lopende projecten”.

Tijdens het event verwacht de DDA zo’n 200-250 bezoekers van diverse pluimage, zoals beleidsmakers, professionals actief in het vastgoed en de woningbouw, warmte- en energiebedrijven, leveranciers/engineers, financiers, en uiteraard onze deelnemers en partners. Op de website zal de komende weken informatie hierover verschijnen.

Marc Gauw

Over de Dutch Data Center Association

De Dutch Data Center Association (DDA) is de brancheorganisatie van datacenters in Nederland, fundament van de digitale economie. DDA verbindt de marktleidende datacenters in Nederland met een missie: het versterken van de economische groei en het profileren van de datacenter sector naar de overheid, media en samenleving.

Wij verwoorden standpunten van de industrie met betrekking tot regelgeving en beleidskwesties. Het toont leiderschap door leden te faciliteren en te stimuleren tot operationele verbetering in de vorm van ‘best practices’. DDA bevordert onderwijs en levert een bijdrage aan technische normen waarmee de datacenter industrie zich in Nederland en daarbuiten verder kan onderscheiden.

De Dutch Data Center Association is één van de oprichters van de koepel Digitale Infrastructuur Nederland, DINL. Deze koepel verenigt de organisaties die de digitale infrastructuur mogelijk maken in Nederland. Ook werken wij intensief samen met Digital Gateway to Europe, de organisatie ter promotie van de digitale mainport van Nederland. Tenslotte werken wij actief samen met marktpartijen, overheid en andere belangenorganisaties.