DDMA viert 20e verjaardag en reikt de Carel Rog penning uit image
Donderdag 28 november 2024, Amsterdam – DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, bestaat 20 jaar en vierde dit jubileum met haar leden in Capital C in Amsterdam. Bij deze gelegenheid blikte directeur Judith Oude Sogtoen terug op de ontwikkelingen in het marketingvakgebied en DDMA in de afgelopen 20 jaar. Daarnaast reikte bestuursvoorzitter Noor Cloo de tweede Carel Rog Penning uit aan oud-directeur Diana Janssen wegens haar verdiensten voor het vak.
Het 20-jarig jubileum van DDMA werd aan het einde van het jaar feestelijk gevierd met een speciale borrel voor leden en genodigden, met onder meer een optreden van De Speld Live. In oktober en november kwamen prominente figuren uit de geschiedenis van DDMA aan het woord om hun verhalen en herinneringen te delen.
Van direct marketing naar datagedreven marketing
De wortels van DDMA gaan terug naar 1981, toen het Direct Marketing Instituut Nederland (DMIN) werd opgericht, later omgedoopt tot DMSA. In 2004 maakte DDMA haar officiële start als Dutch Dialogue Marketing Association, met destijds spam, direct- en telemarketing als belangrijke thema’s. Door technologische en maatschappelijke veranderingen ontwikkelde de organisatie zich verder, met in 2010 een herpositionering naar de Data-Driven Marketing Association. Hiermee omarmde de vereniging een bredere focus op het vakgebied.
De afgelopen jaren is DDMA uitgegroeid tot een vereniging gericht op de toekomst. Innovatieve commissies, zoals die van Data, Decisions & Engagement, Artificial Intelligence, Conversational AI en Social Media, weerspiegelen de voortdurende evolutie van de marketingwereld. Tegelijkertijd biedt DDMA ondersteuning op belangrijke overkoepelende marketingthema’s als regelgeving, privacy, en ethiek, waarmee zij haar leden ondersteunt in een dynamische en snel veranderende markt.
Judith Oude Sogtoen, directeur DDMA: “DDMA kijkt niet alleen terug, maar ook vooruit. Met een sterke focus op innovatie, duurzaamheid en verantwoorde marketing blijft de organisatie een onmisbare gids voor haar leden. Het jubileumjaar markeert een moment van reflectie én ambitie, waarmee we laten zien dat DDMA klaar is voor de uitdagingen en kansen van de toekomst.”
Diana Janssen ontvangt Carel Rog Penning
Noor Cloo, bestuursvoorzitter van DDMA, reikte de Carel Rog Penning uit aan oud-directeur Diana Janssen als erkenning voor haar jarenlange inzet voor de sector. Diana Janssen was directeur van DDMA van 2006 tot 2023 en heeft in deze tijd een cruciale rol gespeeld in de groei van de vereniging en de ontwikkeling van data-driven marketing in Nederland. Onder haar leiding heeft DDMA zich gepositioneerd als belangrijke belangenbehartiger voor de marketingsector. Daarnaast heeft zij ethiek en de maatschappelijke verantwoordelijkheid die we als sector dragen als het gaat om data en marketing op de kaart gezet. Haar betrokkenheid is ook duidelijk zichtbaar in de bestuursrollen die ze heeft vervuld bij onder meer Stichting Reclame Code, FEDMA (de Europese belangenorganisatie voor onze sector), Stichting Postfilter en Stichting Infofilter.
De Carel Rog Penning onderstreept haar uitzonderlijke bijdrage en de blijvende impact die zij heeft gehad op de branche.
Over DDMA
DDMA is de grootste branchevereniging voor marketing en data. Wij zijn een netwerk van ruim 360 merken, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data succesvol en verantwoord willen inzetten voor marketingdoeleinden. Wij duiden ontwikkelingen op het gebied van technologie, regelgeving en ethiek en brengen marketeers, dataspecialisten en juristen bij elkaar om hen te helpen groeien in hun vak. Ook bevorderen we zelfregulering en zijn we gesprekspartner van beleidsmakers en toezichthouders.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.