Geplaatst door NBIP

DDoS data rapport 2018 van Stichting NBIP laat een volwassen dreiging zien

Niemand kijkt meer op van een DDoS-aanval. Het lijkt wel vaste kost in het nieuwsoverzicht. Dat komt doordat zulke aanvallen steeds blijven veranderen en daardoor steeds lastiger te bestrijden zijn zonder de juiste middelen, zo blijkt uit het jaarlijkse DDoS data rapport van Stichting Nationale Beheersorganisatie Internet Providers (NBIP).

“Een trend die wij zien is dat DDoS-aanvallen over het algemeen steeds kleiner worden. Ze zijn steeds nét groot genoeg om een server te ontregelen. Daarnaast variëren DDoS-aanvallen steeds meer, ze veranderen continu van samenstelling of soort. Daardoor blijven ze lastig te bestrijden”, zegt Octavia de Weerdt, algemeen directeur van NBIP.

Hiermee wordt ook de trend van vorig jaar doorgezet, toen bleek dat DDoS-aanvallen steeds complexer en vernuftiger in elkaar staken.

Aanvallen duren langer

DDoS-aanvallen duren daarnaast weer ietsje langer. De top 10 laat dat duidelijk zien. In de verdeling van aanvallen per tijdseenheid heeft NBIP een verschuiving naar aanvallen iets boven het kwartier gesignaleerd.

307238 ddos duur top10 6fb82d large 1553160499

Bron: NBIP – DDoS data rapport 2018

Nieuwe koploper

In 2017 was DNS amplification nog de meest voorkomende DDoS-aanval.  In 2018 is dat LDAP amplification. In 2017 stond dit soort aanval nog op nummer 6 met een percentage van 7,16%. De daling van het aantal DNS amplifications, en tegelijkertijd de opkomst van LDAP amplifications, komt volgens de NBIP door flink veel media-aandacht, gepaste maatregelen door marktpartijen en organisaties die hun beveiliging tegen DNS amplifications op orde nemen.

“Dit laat maar weer eens zien hoe zeer je ook maatregelen neemt tegen een DDoS-aanval, er altijd andere doelwitten komen bovendrijven. Cybercriminelen blijven proberen en buiten zwaktes uit in systemen uit”, aldus De Weerdt.

307237 ddos typen 2018 10f30d large 1553160383

Bron: NBIP – DDoS data rapport 2018

Volwassen dreiging

Daarnaast heeft de NBIP het aantal DDoS-aanvallen in 2018 weer zien stijgen, van 826 naar 938 – een stijging van 13,6%. Het aantal soorten aanvallen steeg ook van 46 naar 56. De aanhoudende verandering en complexiteit laten zien dat DDoS-aanvallen een volwassen dreiging zijn geworden, zo concludeert NBIP in het rapport.

Over NBIP en het rapport

De NBIP heeft in 2013 de Nationale Wasstraat (NaWas) ontwikkeld, die deelnemers van de NBIP beschermt tegen DDoS-aanvallen. De NaWas, inmiddels een begrip in Nederland, beschermt meer dan 2,5 miljoen .nl domeinen (onderzoek SIDN). Het DDoS data rapport verschijnt zowel jaarlijks als halfjaarlijks. Voor het rapport is data van NaWas-deelnemers geanalyseerd. Geïnteresseerden kunnen het rapport downloaden op nbip.nl/ddos-rapport-2018/.