Industry Wire

Geplaatst door HvA

‘De impact van online lesgeven is enorm’

Hij zou pas over een week officieel beginnen in zijn rol als Digital Transformation Officer aan de HvA. Maar Ivo van der Werk is nu al helemaal ingewerkt. “Als je mij een maand geleden had gezegd dat de scholen op slot gaan, dan had ik niet geloofd dat binnen een week het grootste deel van het onderwijs gewoon doorgang vindt online.”

Ivo van der Werk
Hij is de spil in de digitale transformatie die de HvA nu noodgedwongen doormaakt. Ivo van der Werk – die zijn mails nog afsluit als opleidingsmanager HRM – kijkt terug op een ongekend intensieve week waarin het gelukt is om vrijwel al het fysieke onderwijs, met uitzondering van practica en dergelijke om te zetten naar online onderwijs.

Digitale didactiek
Maar daarmee zijn we er nog lang niet, benadrukt Van der Werk. “Nu komt het moment dat docenten de digitale tools ook optimaal gaan benutten. Want de interactie in de ‘virtual classroom’ is natuurlijk heel anders dan op locatie. Daarom gaan we vanaf deze week meer aandacht geven aan digitale didactiek.”

Zo is Van der Werk er geen voorstander van om hoorcolleges van twee uur online te zetten. “Beter is om de stof op te knippen in kennisclips van een kwartier, afgewisseld met interactieve opdrachten.”

Het is slechts één van de voorbeelden van activiteiten die docenten kunnen gebruiken om op een andere manier met het onderwijs om te gaan. “We zijn nu ‘good practices’ aan het verzamelen. En we willen laten zien voor welk soorten activiteiten welke tools bruikbaar zijn.”

Fysieke contact
Van alle digitale tools die de HvA beschikbaar stelt voor het onderwijs zijn de instructies inmiddels te vinden in Brightspace. “Nu gaan we daar aan toevoegen hoe ze didactisch te gebruiken zijn op een manier die het onderwijs net zo effectief maakt als voorheen, of misschien wel effectiever.”

Het klinkt alsof de coronacrisis voor de digitale transformatie van de HvA vooral ook een kans is. Maar Van der Werk wil waarschuwen voor te veel optimisme. “Ik zie dat de impact van alleen nog maar online les geven, op ons als mens, enorm is. We zijn nog maar een week bezig, en nu al merk ik hoe zwaar dit is voor docenten en studenten. En hoe belangrijk toch ook dat fysieke contact is; de ondersteuning, elkaar in de ogen kunnen kijken.”

Energie
Van der Werk gaat er niet vanuit dat ‘dit een situatie is die blijft’. “Het is nooit onze ambitie geweest om ons onderwijs volledig online aan te bieden. Ik geloof dat wij altijd een organisatie zullen blijven waar mensen bij elkaar worden gebracht om met elkaar te leren en kennis te genereren. Daar zit het enthousiasme, de energie, de creativiteit.”

Dat we het fysieke contact nu moeten missen ziet Van der Werk dan ook als een reëel gevaar voor “de manier waarop wij een community vormen”. “Denk aan die momenten bij het koffieapparaat of de student in de meetingpoint. Als deze situatie langer dan 3 weken duurt zullen we wegen moeten vinden om ook die band met elkaar en de studenten te behouden. En dat geldt ook voor studenten onderling. De HvA is een deel van hun leven, hun sociale netwerk.”

Skypeborrels
Hoe Van der Werk dat in wil richten, weet hij nog niet precies. Hij ziet hierin een verantwoordelijkheid die verder reikt dan zijn eigen opdracht. “Te denken valt aan virtuele koffiemomenten en skypeborrels. Veel HvA’ers zullen hier iets mee moeten; HR, communicatie, organisatiedeskundigen en pedagogen. Een school is meer dan een kennisclipje met een paar vragen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht