Geplaatst door EIT Digital Challenge

Deep Tech scaleups gezocht voor vijfde EIT DigitalChallenge

Welke scaleup wordt Europa’s volgende tech succesverhaal? Die vraagt stelt EIT Digital, de Europese organisatie voor innovatie en educatie, aan scaleups in heel Europa. Deze kunnen meedingen naar de eerbiedwaardige titel van Beste Europese Scaleup tijdens de vijfde jaarlijkse EIT Digital Challenge. Het prijzenpakket, inclusief internationale groei-ondersteuning voor de beste tien bedrijven loopt op tot maar liefst 750.000 euro. Aanmelden kan tot 14 Juni 2018.

De EIT Digital Challenge is dé internationale pitch wedstrijd voor deep tech bedrijven die internationaal willen doorbreken. Sinds de eerste EIT Digital Challenge in 2014, zijn er 1600 deelnemers geweest uit 27 EU-lidstaten. De meeste winnaars zijn via de wedstrijd internationaal succesvolle bedrijven geworden.

EIT Digital zoekt in deze competitie scaleups, oftewel snelgroeiende startups, binnen een van de vijf wedstrijdcategorieën: Digital Industry, Digital Cities, Digital Wellbeing, Digital Infrastructure en Digital Finance.  De twee beste bedrijven in elke categorie krijgen een jaar lang internationale groei-ondersteuning van de EIT Digital Accelerator. De winnaar in elke categorie krijg daarbovenop een geldprijs van 50.000 euro.

Uitgebreid prijzenpakket

“In deze vijfde editie van de EIT Digital Challenge, bieden wij het meest uitgebreide prijzenpakket ooit aan. De totale waarde van dat pakket is 750.000 euro waarbij we tien bedrijven meteen toelaten tot ons acceleratie programma”, zegt Dolf Wittkamper, hoofd van de EIT Digital Accelerator. In dit programma helpen veertig business developers en financiële experts uit dertien Europese steden en een hub in Silicon Valley, scaleups bij het aanboren van nieuwe markten en het aantrekken van kapitaal. Sinds 2012, heeft de EIT Digital Accelerator meer dan 270 startups hierbij geholpen.

Focus op deep tech bedrijven voor Europa’s digitale transformatie

Zowel de Accelerator en de competitie richten zich op deep tech bedrijven. “De disruptieve oplossingen die deep tech scaleups ontwikkelen zijn cruciaal voor de toekomst van Europa omdat die de digitale transformatie aanjagen”, zegt Chahab Nastar, Chief Innovation Officer van EIT Digital. “Ofschoon VC-investeringen in deep tech bedrijven snel groeit, kampen deze bedrijven met unieke andere uitdagingen. Binnen de EIT Digital Accelerator krijgen de winnaars heel specifieke ondersteuning om Europese klanten en kapitaal te werven.”

Dat heeft ook Marcel Etzel, CEO van ApiOmat ondervonden totdat hij vorig jaar meedeed aan de EIT Digital Challenge en eerste werd in de categorie Digital Infrastructure. “Voor Europese deep tech ondernemers is het moeilijk om de juiste events te vinden waar mensen jouw product begrijpen. Dus we waren erg blij met de EIT Digital Challenge. Het is nu geweldig hoe de EIT Digital Accelerator experts ons helpen bij onze internationale expansie.”

Aanmeldingscriteria

EIT Digital hanteert voor de selectie van de beste Europese scaleups een aantal criteria. Een scaleup moet:

• gevestigd zijn in een lidstaat van de Europese Unie
  • in de groeifase zijn en kunnen bewijzen dat ze een jaarlijkse omzet hebben of verwachten van driehonderd duizend euro of twee miljoen euro aan totale funding hebben
  • jonger zijn dan tien jaar

De deadline voor de aanmeldingen is 14 Juni 2018.

De beste aanmeldingen worden uitgenodigd om hun bedrijf in de herfst te pitchen voor een expert jury.

Over EIT Digital

EIT Digital is een Europese innovatie en educatie organisatie. Doel is om de economische groei en de kwaliteit van leven in Europa te verbeteren middels digitale technologische innovatie en onderwijs. Dit gebeurt via integratie van onderwijs, onderzoek en ondernemerschap en een pan-Europese samenwerking met 150 Europese organisaties, waaronder MKB’s, startups, universiteiten en onderzoeksinstituten. Hierdoor weet EIT Digital baanbrekende digitale innovaties naar de markt te brengen en nieuwe leiders van morgen op te leiden. EIT Digital is een ‘Knowledge and Innovation Community’ van het European Institute of Innovation and Technology.