Geplaatst door DEVENTit e.a.

Digitaal archief van kerken verdient de beste zorg

Kampen, 23 april 2018 – Het Archief- en Documentatiecentrum (ADC) biedt aan kerken een archiefservice gebaseerd op een state-of the-art oplossing voor archiefbeheer en e-depot. In samenwerking met Data Matters en DEVENTit heeft het ADC een veilige en duurzame oplossing ontwikkeld voor het bewaren en beheren van het digitaal archief dat binnen een kerkgemeente gevormd wordt: van de kerkenraad, van de diaconie, van commissies van beheer en dergelijke.

Veilig beheer van digitale informatie is ook voor kerken van het hoogste belang. De ADC archiefservice voldoet aan de hoogste veiligheidseisen. De digitale bewaarplaats wordt beheerd door het ADC. Elke kerk krijgt daarin een eigen, voor derden ontoegankelijk archief, met een unieke toegangscode. ADC biedt niet alleen een hoogwaardige archiefservice, maar ook ondersteuning bij het gebruik ervan.

George Harinck, directeur van het ADC: “Digitaal archief van kerken verdient de beste zorg: gebruik daarom de archiefservice van het ADC.” Na lang en grondig overleg en onderzoek – waarbij ook kerken betrokken waren – is in samenwerking met Data Matters en DEVENTit de archiefservice ontwikkeld, die zich o.a. kenmerkt door: gebruiksgemak, betrouwbaarheid en een goede aansluiting op de archiefbehoeftes van kerken.

Ook Paul Schindeler, directeur van Data Matters, is enthousiast over de mogelijkheden van de archiefservice: “Door de goede samenwerking met het ADC en de kerken hebben wij een passende en professionele oplossing gemaakt, die ook door publieke archieven wordt gebruikt. De archiefservice wordt door het ADC voor een aantrekkelijk jaarlijks bedrag aan kerken aangeboden.”

Peter van Diermen, directeur van DEVENTit sluit daarbij aan:Wij hebben graag onze medewerking verleend om ons Atlantis archiefbeheersysteem voor kerken beschikbaar te stellen. Door de aantrekkelijke prijsstelling is dit een mooie kans voor kerken om hierin een grote stap te maken in het professioneel en betrouwbaar beheren van haar archieven.”

————————————————————-

Over ADC
Het Archief- en Documentatiecentrum is een instituut van de Gereformeerde Kerken. Het ADC is opgericht in 1993 voor archiefbeheer en –ontsluiting en voor advisering aan kerken over archiefbeheer. Zie: www.adckampen.nl

Over Data Matters