Industry Wire

Geplaatst door HOPLR

Digitaal buurtnetwerk Hoplr haalt 2 miljoen euro op voor verdere expansie

Brussel/Gent/Waregem, 9 maart 2021 – De Belgische start-up Hoplr rondde zopas haar derde kapitaalronde af, goed voor een investering van 2 miljoen euro. Dankzij de investeringsfondsen van Belfius, Matexi en CAREvolution , kan Hoplr haar internationale ambities in buurthulp verder waarmaken.
Hoplr werd in 2014 opgericht als het sociaal netwerk dat buren dichter bij elkaar brengt. Op het platform komen buurtbewoners met elkaar in contact, organiseren ze buurtactiviteiten, wisselen ze spullen uit, vinden ze een babysit of lokale loodgieter, melden ze problemen, enzovoort. Hoplr laat buurtbewoners toe om zich op een hedendaagse en laagdrempelige manier te verbinden en activeert hiermee het sociaal kapitaal van de buurt. Vandaag maken meer dan 500.000 gezinnen in 2.000 buurten gebruik van Hoplr, waarvan 78% zelfs meer dan wekelijks.
Hoplr werkt ook samen met meer dan 100 lokale besturen in België en Nederland die het platform inzetten voor buurtgerichte hulp, communicatie en burgerparticipatie. COVID-19 en de toenemende digitalisatie hebben het digitaal buurtnetwerk in een stroomversnelling gebracht. Dit is ook verschillende internationale organisaties niet ontgaan. In 2020 werd Hoplr bekroond met 3 prestigieuze internationale prijzen: de ‘European Social Services Award’ voor beste Social Technology Tool, de ‘World Summit Award’ in de categorie Government & Citizen Engagement en het kwaliteitslabel ‘Seal of Excellence’ van de Europese Commissie voor coronarelevante innovatie, implementatie en impact. Een deel van het opgehaalde kapitaal zal ingezet worden om een verdere internationalisatie van het buurtplatform te realiseren.
“De COVID-19 crisis heeft nogmaals het belang van een kwaliteitsvolle buurt, met voldoende groen in de onmiddellijke nabijheid, lokale voorzieningen én bovenal sociaal contact aangetoond. In een steeds verder digitaliserende wereld hebben mensen meer dan ooit behoefte aan sociale interactie – in levende lijve – met andere mensen. Hoplr is de ideale digitale app om dit waar te maken in elke buurt. Ik ben fier dat Matexi, als investeerder, reeds vijf jaar meewerkt aan de uitrol van Hoplr in talrijke steden, gemeenten en buurten. Zelf ben ik ook een regelmatige gebruiker van Hoplr in mijn eigen buurt.” zegt Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi.
“We weten momenteel nog niet hoe groot de socio-economische impact van de coronacrisis zal zijn of hoe snel de lokale economie en het sociaal bindweefsel zich zullen herstellen. Samen met steden en gemeenten bouwen we aan zorgzame en duurzame buurten, waarbij de lokale gemeenschap een actieve en cruciale rol kan spelen bij een vlot herstel van het lokaal ecosysteem.”, vult Jennick Scheerlinck, oprichter van Hoplr aan.
“De ondersteuning van de Belgische scale-up Hoplr sluit perfect aan bij de purpose van Belfius: “meaningful and inspiring for the Belgian Society. Together”. Door buren zowel online als offline te verbinden komt Hoplr tegemoet aan de nood voor sociale cohesie in onze maatschappij (en niet in het minst in tijden van Covid-19), de strijd tegen eenzaamheid en de zorg voor elkaar. Met de nieuwe middelen van de drie Belgische bedrijven is dit team vol Belgische talenten klaar om Hoplr verder te laten groeien in België en internationaal te schalen.”, aldus Frédéric Van Der Schueren, CFO van Belfius Insurance.

Innovatie in buurthulp
Hoplr genereert inkomsten door diensten aan te bieden aan lokale besturen en andere publieke instellingen. Ook intercommunales, aannemers en verschillende nutsbedrijven zijn klant bij Hoplr. Naast de verdere lokale en internationale expansie, zorgen de nieuwe investeringsfondsen van Belfius, Matexi en CAREvolution er nu voor dat Hoplr haar dienstverlening verder kan diversifiëren. Hoplr wil in de nabije toekomst de buurtdynamiek ook inzetten als basis om mensen langer thuis te kunnen laten wonen. Met de instap van CAREvolution, het investeringsfonds van de Partena Ziekenfondsen, krijgt Hoplr toegang tot de nodige kennis en expertise. Brussel wordt de eerste stad waarbinnen Hoplr een nieuw en innovatief buurtzorgconcept zal lanceren.
“De uitdagingen die de vergrijzing met zich meebrengt vragen complementaire oplossingen aan de al bestaande hulpvormen. Zorgzame buurten waarin generaties iets voor elkaar kunnen betekenen en het lokale hulpaanbod op een vlotte manier toegankelijk is, hebben hier een belangrijke rol in te spelen. We zijn ervan overtuigd dat Hoplr hiertoe een goede katalysator is.”, aldus Jo Dumortier, CEO CAREvolution
“We vinden het belangrijk om te blijven innoveren, te blijven diversifiëren en te blijven bouwen aan een toekomstgerichte organisatie. Naast Belfius en Matexi, kiezen we met CAREvolution opnieuw voor een Belgische en maatschappelijk geëngageerde partner. Samen willen we investeren in zorgzame buurten.”, aldus Jennick Scheerlinck, oprichter van Hoplr.

Over HOPLR:
Hoplr – spreek uit «hopler» – is een Belgisch initiatief dat in 2014 werd opgericht door Jennick Scheerlinck en Jonas Heirwegh vanuit een maatschappelijke visie en overtuiging. Hoplr verlegt de focus van het individu naar de lokale gemeenschap en wil de kracht van het collectief benutten om te anticiperen op de maatschappelijke uitdagingen van morgen zoals vergrijzing, buurtzorg, inclusie en burgerparticipatie. Via Hoplr krijg je eenvoudig toegang tot het sociaal kapitaal in de buurt zoals mensen, kennis, tijd, materiaal en infrastructuur.
Hoplr biedt burgers een digitaal buurtnetwerk (hoplr.com, iOS, Android) voor inclusie, burgerparticipatie en buurtzorg. De focus ligt op sociale interactie tussen inwoners en engagement binnen de buurt. Vandaag wordt Hoplr gebruikt in +2.000 buurten door +500.000 huishoudens waarvan +78% minstens één keer per week online komt. Hoplr werkt samen met een 100-tal lokale besturen in Vlaanderen, Wallonië en Nederland.

Hoplr biedt lokale besturen, nutsbedrijven, organisaties en projectontwikkelaars een service dashboard (services.hoplr.com) met 3 programmalijnen:
● Buurtwerking en zorg
● Buurtgerichte communicatie

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht