Geplaatst door Verbond van Verzekeraars

Digitale toegankelijkheid: geen verplichting maar een kans

De (semi-)overheid is wettelijk verplicht om te zorgen voor websites en apps die voldoen aan de richtlijnen voor toegankelijkheid, maar ook het bedrijfsleven heeft te maken met wettelijke verplichtingen. In de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH/CZ) staat namelijk dat bedrijven geleidelijk toe moeten werken naar een website die voor iedereen toegankelijk is. Daarnaast is vanuit Europa de Accessibility Act onderweg. Werk aan de winkel dus.

Serie over digitale toegankelijkheid
Internet is onmisbaar voor verzekeraars. Consumenten oriënteren zich online via vergelijkingswebsites of ze zoeken gericht naar informatie. Daarnaast worden producten vaker online afgesloten en worden schades via websites of apps ingediend. Ook het contact met klanten verloopt steeds meer digitaal.

Maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Probeer maar eens met andere ogen naar een website te kijken. Te veel focus op beeld werkt niet en het invullen van een Captcha is helemaal een ramp voor visueel beperkten. Het is belangrijk dat verzekeraars aan de slag gaan met digitale toegankelijkheid en daarom organiseert het Verbond op 6 juni een event. Tot die tijd publiceren we een reeks van artikelen, waarin we stilstaan bij de verschillende aspecten. Vandaag deel 2 over wettelijke verplichtingen.

Toegankelijkheid biedt veel kansen
Het Verbond heeft vorig jaar onderzoek laten doen naar de toegankelijkheid van websites van verzekeraars. Daaruit bleek dat er op dat gebied nog veel te verbeteren valt. Maar wat levert het eigenlijk op?
Een website die toegankelijk is, biedt veel voordelen. Voor de gebruiker, maar zeker ook voor het bedrijf. Een paar voorbeelden:

1. In totaal heeft ongeveer 15% van de Nederlandse bevolking een beperking. Als je jouw website hier niet goed op inricht, sluit je een grote groep potentiële klanten uit van je diensten. Een gemiste kans, zeker omdat mensen met een beperking over het algemeen zeer loyale klanten zijn. Een positieve ervaring op een website die goed toegankelijk is, maakt het gemak en het vertrouwen om hier terug te keren en bijvoorbeeld nog een andere verzekering af te sluiten vanzelfsprekend groot. Een goed vindbare en toegankelijke website kan ook leiden tot meer bezoekers en meer conversie. Klanten weten je letterlijk beter te vinden.

2. Als je de gebruiksvriendelijkheid van je website optimaliseert, wordt zowel de kwaliteit als het bereik vergroot. Er is namelijk veel overlap tussen toegankelijkheid en search engine optimization (SEO). Google kan een toegankelijke website veel beter vinden, begrijpen en indexeren. Een van de toegankelijkheidseisen is bijvoorbeeld dat afbeeldingen voorzien zijn van een beschrijvende tekst. Dit is niet alleen zinvol voor mensen die jouw website gebruiken met behulp van screen reader software, maar ook Google leest en vindt de afbeeldingen dan beter. En hoe beter Google begrijpt welke informatie op een website staat, hoe hoger deze verschijnt in relevante zoekresultaten. Met andere woorden: Google is eigenlijk een blinde gebruiker.

3. Digitale toegankelijkheid is een onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Naast het verlagen van de impact op de omgeving, mag het aanbieden van toegankelijke diensten en producten daarom niet ontbreken in een goed mvo-beleid.

4. Tot slot zorgt een goed toegankelijke website er voor dat mensen efficiënter kunnen werken. Hoe laagdrempeliger een website, hoe groter de kans dat gebruikers een verzekering kunnen afsluiten of een claim kunnen indienen, zonder dat ze op een andere manier contact moeten zoeken, bijvoorbeeld per telefoon. Als je website volgens bepaalde standaarden is ontwikkeld, ben je minder afhankelijk van ontwikkelaars. Hierdoor is het eenvoudiger om bijvoorbeeld van leverancier te wisselen. En een toegankelijke website is toekomstbestendig. Dagelijks verschijnen nieuwe versies van browsers op computers, tablets en telefoons. Hoe beter je website aan de standaarden voldoet, hoe groter de kans dat deze functioneert zoals de bedoeling is.

Nieuwsgierig?
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over digitale toegankelijkheid? Kom dan naar de marktbijeenkomst op 6 juni. In één middag wordt duidelijk hoe je het onderwerp digitale toegankelijkheid in jouw organisatie op de kaart zet, welke praktische stappen je daarvoor moet zetten, wat de commerciële en communicatiekansen zijn, hoe iemand die blind is gebruikmaakt van het internet en hoe een andere organisatie (Schiphol) het heeft aangepakt.

De bijeenkomst is dan ook interessant voor een brede doelgroep (marketing, communicatie ict/webbouwers, etc.). Tijdens de infomarkt is er voldoende ruimte om vragen te stellen, zelf te ervaren hoe het is om een visuele beperking te hebben en ook naar je eigen website te laten kijken. Meer informatie vind je hier!