Industry Wire

Geplaatst door BarDoggy

Disruptie van de horeca-sector door middel van Bigdata

Huiskamer of Horeca? Volgens sectoreconoom Thijs Geijer (ING) en Adviseur Nick ten Hove (Van Spronsen en Partners) is de bank de grootste concurrent van de Horeca. Met name jongeren kijken graag Netflix of Voetbal thuis op de bank met vrienden. Daarnaast zorgt de gezondheid-trend voor bijvoorbeeld een dalende bier consumptie. Werd er in 1990 nog ca. 90 liter bier per Nederlander gedronken, in 2016 is dit nog maar 70 liter.

De consument wordt kritischer! Men komt dan misschien minder vaak van de bank af om de huiskamer te verlaten, maar wanneer dit gebeurt dan gaat dit wel veel bewuster. Er wordt door de consument veel kritischer gekeken waar hij naar toe gaat en ook naar wat hij drinkt.

Een mooie kans voor leveranciers om in te spelen op deze trend natuurlijk. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je er voor dat de consument vaker van de bank af komt en er voor kiest om jouw drankje te drinken.

Cafés maken gebruik van socialmedia om met hun doelgroep in verbinding te staan. Daarmee azen ze op meer bezoekers. De conversie is echter lastig te meten en het contact is nog steeds niet persoonlijk, maar gericht op een doelgroep. Daarnaast heeft sociale media al lang niet meer het bereik van een aantal jaren geleden. Gemiddeld bereikt een post ongeveer 5% van de volgers. Heb je 5.000 volgers bereik je nog maar 250 man.

De oplossing ligt in het omarmen van Loyaliteitsconcepten. Een 1-op-1 verbinding met de gast en een incentive voor nieuwe gasten om weer eens langs te komen. Deze incentive is direct in te vullen met de behoefte van de beverage supplier die als doelstelling heeft om hun product te activeren bij de outlets in de doelgroep.

Jägermeister, Bols, Sourz en Sauza zijn begin dit jaar een pilot gestart met het Loyaliteitsplatform van BarDoggy. Binnen de pilot hebben 25.000 consumenten zich geregistreerd en zijn 300 horecalocaties aangehaakt om het platform uit te proberen. In totaal zijn er via de loyaliteitsacties tot nu toe 50.000 drankjes geserveerd aan gasten en is er door deze gasten €98.000 uitgegeven bij de aangesloten horecabedrijven. 58% van de gebruikers van het platform zijn mannen. en de gemiddelde leeftijd is 25 jaar. De meeste coupons worden tussen 23.30 en 1.00uur ingewisseld. Van consumenten is verder bekent wanneer ze jarig zijn, wat hun interesses zijn, woonplaats, vriendenlijst, smaakprofiel, uitgaanspatroon etc. De informatie wordt gebruikt om in te spelen op de persoonlijke voorkeuren van de gast en deze te belonen met incentives voor herhaalbezoek.

BarDoggy is het eerste platform dat een directe verbinding maakt tussen de gast, de horeca locatie en de leveranciers. Inmiddels zijn er verschillende partijen die dit voorbeeld volgen zoals bijvoorbeeld Heineken met de Biertegoed App waarbij ook het retail kanaal ingezet wordt.

Er zijn vanuit de pilot verschillende use-cases uitgewerkt waaruit de belangrijkste kansen en de grootste drempels voor loyaliteitsplatformen in de horeca in kaart zijn gebracht. Belangrijkste learning: De consument reageert enthousiast op de aangeboden beloning maar voelt zich soms nog wat ongemakkelijk om een app te gebruiken als het personeel hier nog niet echt aanzet toe geeft of actief bij betrokken is. Belangrijkste uitdaging is nu om de waarde van data aan horeca ondernemers te laten zien. Zodra dit meer begrepen wordt zal de manier van communiceren tussen horeca en gast volledig op zijn kop gaan. De ondernemer kan zich dan veel meer gaan richten op de behoefte en de beleving van de gast. Denk aan gamification, dating of matching van gasten en variabele tarieven op basis van bezettingsgraad.

Om horeca ondernemers inzicht te geven in de data is er een eigen dashboard voor elke ondernemer beschikbaar waarop het aantal geregistreerde gasten, het aantal lopende loyaliteits-acties, het aantal geserveerde drankjes en de gerealiseerde omzet via het platform zichtbaar is. Daarnaast zijn er grafieken met de gemiddelde leeftijd, het geslacht, het drukste moment etc.. zichtbaar.

De komende periode zal de pilot tussen BarDoggy en Jägermeister, Bols, Sourz en Sauza verder uitgebreid worden met aanvullende merken en uitgerold worden naar meer horecalocaties. Daarbij haken nu ook andere keten-partners aan die hun bestaande netwerk inzetten in ruil voor data insights over de consument.

Meer weten over, of mee doen met BarDoggy neem dan contact op via tim@bardoggy.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht