Doelgroepmarketing voor betere resultaten

Op de tegenwoordige online marktplaats is de concurrentie moordend. Als je zoekt op een grote productcategorie, zie je wat we bedoelen: schoenen, speelgoed, mp3-spelers. Of het nu direct of indirect is, online adverteren richt zich op de hoogste bieder. Door je online advertenties op de juiste doelgroep te richten, heb je meer kans op succes met je marketing campagne.
Het belang van doelgroepmarketing
Het doel van doelgroepmarketing of targeting is ervoor te zorgen dat je advertenties specifiek aan mensen worden getoond die waarschijnlijk in je producten of diensten geïnteresseerd zijn. Doelgroepmarketing verhoogt je kansen dat de kijker de tijd zal nemen om iets met de advertentie te doen, en ondertussen kun je je aquisitiekosten per klant verlagen.
Er zijn mensen die je product nooit zullen kopen of je diensten nooit zullen gebruiken omdat ze wat je aanbiedt, nooit nodig zullen hebben. Het is gewoon een feit dat ze nooit een klant van je zullen worden. Deze mensen noemen we ongekwalificeerde personen. Een ander doel van doelgroepmarketing is geld en moeite besparen door te weten hoe je marketing naar die mensen kunt vermijden. Hoe gebruik je doelgroepmarketing in je online advertenties? Er zijn veel verschillende soorten doelgroepmarketing. Sommige soorten kunnen alleen bij specifieke vormen van online marketing worden gebruikt.
Keywords targeting
De populairste vorm van doelgroepmarketing bij online-adverteren is keyword targeting. Er zijn twee belangrijke manieren waarop keyword targeting werkt in online advertenties. De eerste is door keyword targeting op zoekmachines. Daar kun je advertenties richten op bezoekers die op zoek zijn naar specifieke keywords. Als je bijvoorbeeld keyword targeting gebruikt voor een Chinees restaurant in Amsterdam, zou je ervoor kunnen kiezen om je advertenties te laten zien aan mensen die op ‘restaurant Amsterdam’ of ‘dim sum Amsterdam’ hebben gezocht. Het andere type keyword targeting is contextueel. Advertenties worden op een pagina getoond omdat bepaalde keywords daar in de content voorkomen. Een blogpost waarin iets wordt verteld over een bezoek aan een dimsumrestaurant in Amsterdam, zou je bijvoorbeeld een goede plek zijn om je advertentie te laten zien.
Doelgroepmarketing is extreem belangrijk, maar probeer je er niet te veel door te laten meeslepen. Als je op een te nauwe doelgroep richt, besteed je misschien veel tijd en geld aan een groep die te klein is om je enig voordeel van betekenis te geven.
Demografische targeting
Met demografische targeting, doelgroepmarketing op grond van demografische gegevens, kun je specifieke groepen mensen uitkiezen, gebaseerd op een aantal criteria. Afhankelijk van de website of de advertentie-uitgever, zou je je advertentie kunnen richten op een doelgroep, aan de hand van de volgende criteria:
•Leeftijf
•Geslacht
•Burgelijke staat
•Inkomen
•Taal
•Interesse en hobby’s
•Andere demografische gegevens
Gedragstargeting
Gedragstargeting, doelgroepmarketing op grond van gedrag, gebruikt informatie uit cookies, stukjes informatie die op je computer zijn opgeslagen voor de websites die je bezoekt. Je kunt er het browse-gedrag mee volgen, zoals pagina’s die worden bezocht of zoekopdrachten op zoekmachines. Grote website-uitgevers die gebruiken gedragstargeting om hun advertenties over hun hele netwerk te laten zien. Maar gedragstargeting kun je ook toepassen op een individuele website. Je kunt browse-gedrag of zoekgedrag volgen door cookies te gebruiken en advertenties aan te bieden die gebaseerd zijn op artikelen of producten die de bezoeker in het verleden heeft bekeken.
Bezoekers uit het verleden opsporen
Bezoekers uit het verleden opsporen en je advertenties op hen richten is ook een vorm van gedragstargeting. Met cookies kun je vaststellen of een bezoeker al eerder op je site is geweest en zelfs waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen (zoals een zoekmachine of startpagina).
Door deze informatie te gebruiken, kun je de ervaring op deze gebruikers afstemmen. Terugkerende bezoekers zullen vaak van plan zijn iets van je te kopen nadat ze jouw aanbod hebben bekeken, en dus kun je de call to action best prominenter maken.
Geotargeting
Geotargeting, een afkorting van geografische targeting, is doelgroepmarketing op grond van waar lezers wonen. Als je het IP-adres of zelfs de domeinnaam weet die ze gebruiken, kun je vaak redelijk nauwkeurig vaststellen waar ze vandaan komen, tot aan de stad of regio toe. Geotargeting kan extreem effectief zijn wanneer je de marketing doet voor een bedrijf met een plaatselijk bereik. Door je marketing te beperken tot het geografische gebied van je klantenbestand, zorg je ervoor dat je alleen bezoekers krijgt die fysiek in staat zijn om klant te worden.
Bepalen waar je je op gaat richten
Weten wat de verschillende soorten doelgroepmarketing zijn is nog maar het halve werk. Een ander belangrijk onderdeel van adverteren via targeting is begrijpen welke criteria je moet gebruiken voor je gerichte advertentiecamapgnes. Hier volgt een aantal tips.
Kijk wie je huidige klanten zijn
Om informatie over je klanten te krijgen, kun je kijken naar de huidige besteltrends, zijn je klanten voornamelijk mannen of vrouwen? Merk je trends op in leeftijdscategorie, inkomensstatus, locatie of andere factoren?
Onderzoek je bezoekers
Als je een service als SurveyMonkey gebruikt, kun je heel gemakkelijk een eenvoudig onderzoek op je website plaatsen. Je kunt ook e-mailonderzoeken naar je huidige klanten of klanten uit het verleden sturen. Door demografische basisgegevens te verzamelen kun je beginnen een profiel van je klanten op te bouwen. Daarvoor kun je ook het IP-adres van je bezoeker, dat een soort online woonadres is, nemen. Dat geeft je extra informatie over zijn locatie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.