Geplaatst door Vastelastenbond

Driekwart van de overstappers loopt het goedkoopste energieaanbod mis

Driekwart van de overstappers stapt over via de website van een energieleverancier of wordt daartoe aangespoord door een telefoontje van een energieleverancier of via deurverkoop. De energiecontracten die op deze wijze worden aangeboden, zijn echter nooit het voordeligste blijkt uit onderzoek. Prijsvergelijkers bieden de goedkoopste contracten aan en 24 procent van de overstappers maakt daar gebruik van. Dat betekent dat het merendeel van de consumenten die overstapt onnodig veel betaalt voor hun energierekening stelt directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond: “Consumenten laten honderden euro’s liggen.”

Toezichthouder Autoriteit Consument & Consument ( ACM ) onderzoekt hoe de energiemarkt zich in een jaar tijd ontwikkelt. De resultaten van deze onderzoeken worden sinds 2018 gebundeld in de Energiemonitor. Dat slechts een kwart van alle overstappers kiest voor het goedkoopste energiecontract verbaast Wolfert niet: “Door de wirwar aan informatie komen ze er niet uit, waardoor consumenten vaak kiezen voor wat ze kennen en zich via de website van een energieleverancier aanmelden.”

De directeur van de consumentenorganisatie stelt dat consumenten “honderden euro’s” laten liggen door niet via prijsvergelijkers over te stappen. Op vergelijkingssites moeten energieleveranciers met elkaar strijden om de gunst van de consument. “Hoe lager de prijs, des te hoger de energieleverancier op de website van een prijsvergelijker komt te staan. Zo springt hij direct in het oog van de klant die op zoek is naar de laagste prijs. Deze manier van klanten werven, is erg efficiënt omdat een aanbieder geen deurverkopers hoeft langs te sturen of een callcenter hoeft in te schakelen. Klanten melden zichzelf via de vergelijker aan”, verduidelijkt Wolfert.

Weloverwogen keuze overstap

Hoewel een energiecontract afsluiten via een prijsvergelijker het meeste voordeel oplevert, zitten er volgens Wolfert wel haken en ogen aan dit proces: “De ene prijsvergelijker is de andere niet. Vergelijkingssites hebben verschillende aanbiedingen en tarieven en daar zitten soms grote verschillen tussen. Het is raadzaam om meerdere vergelijkers te testen. Daarnaast moeten de voorwaarden goed nagekeken worden, omdat de consument denkt over te stappen naar een jaarcontract, maar in werkelijkheid overgaat op een variabel contract.”

De directeur van de consumentenorganisatie raadt aan om meerdere vergelijkingssites onder de loep te nemen en verschillende aanbiedingen onder de loep te nemen. “De energierekening wordt bijna 200 euro per jaar duurder door hogere heffingen. Nu het prijsplafond per 2024 eindigt en de overheidssteun stopt, is het belangrijk om een weloverwogen keuze te maken. Uit eigen onderzoek blijkt dat een overstap van een variabel naar een vast contract bij een gemiddeld verbruik een besparing tot 700 euro per jaar kan opleveren”, besluit Wolfert.

Over de Vastelastenbond

De Vastelastenbond helpt consumenten sinds 2004 om hun vaste lasten te verlagen. Zo beheren ervaren adviseurs van het bedrijf uit Eindhoven de energiezaken voor duizenden klanten. Omdat klanten via een abonnementsvorm betalen, is de Vastelastenbond volledig onafhankelijk. Door de klanten jaarlijks automatisch over te laten stappen naar het beste aanbod in de markt wordt er financieel voordeel behaald. Ook voert de Vastelastenbond jaarlijks onderzoek uit naar de solvabiliteit van energiebedrijven.