Drukbedrijf: ‘Unboxingcultuur’ neemt vlucht
Volgens Rutger Diemel, oprichter van Drukbedrijf, heeft de zogeheten ‘unboxingcultuur’, waar alles draait om beleving, een enorme vlucht genomen. “Het is mainstream geworden. Het uitpakmoment is bijna net zo belangrijk geworden als de inhoud van geschenken. Waar gepersonaliseerde verpakkingen vóór corona nog een bijproduct waren, goed voor minder dan vijf procent van de omzet, vertegenwoordigen ze inmiddels ruim dertig procent van de totale omzet. De piekperiode loopt van september tot en met november, in aanloop naar Black Friday en de feestdagen. In deze periode ligt de omzet in deze categorie ongeveer vier keer hoger dan aan het begin van het jaar. Niet alleen het aantal bestellingen, maar vooral de waarde per order is fors gestegen.”
Een belangrijke factor in deze ontwikkeling is dat kleinere minimale oplages personalisatie toegankelijk hebben gemaakt voor een breder scala aan bedrijven. Merken hoeven niet langer duizenden stuks af te nemen om een complete merkervaring te creëren. Dat maakt het mogelijk om verpakkingen per collectie, campagne of seizoensactie aan te passen. Het draait daarbij steeds meer om het ‘wow-moment’ zodra de doos wordt geopend. Van buitenkant naar bedrukte binnenkant (waar bijvoorbeeld een quote of leus op staat), dan het inpakmateriaal, een kaartje, sticker en uiteindelijk de unboxingtekst. Het effect is duidelijk: een herkenbare merkidentiteit, meer terugkerende klanten en content die klanten graag delen op social media.
De populairste producten voor social media-proof verpakkingen zijn dozen met bedrukte binnenkant, vloeipapier met branding, sluitstickers, lint en mini-gadgets. Diemel: “Wat je bijvoorbeeld ziet, is dat interieurmerken voor elke collectie een eigen inpakstijl voeren. En cosmeticamerken bestellen per geur of zelfs per variant gepersonaliseerde sleeves en etiketten.”
Diemel ziet dat verpakkingen essentieel worden in een markt waarin producten steeds meer op elkaar lijken. “Goede verpakkingen voegen waarde toe aan het merk, maken impact bij het uitpakken en zorgen dat klanten erover praten,” zegt hij. “Het is niet alleen praktisch, maar een kans om je merk tot leven te brengen.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.