Geplaatst door Drupal Association

Drupal Association zet koers voor 2023 op DrupalCon

Drupal is één van de grootste open source projecten ter wereld. De ontwikkelgemeenschap telt tienduizenden professionals. Veel organisaties zetten Drupal in als digital experience management platform, waaronder RTL en Slachtofferhulp Nederland. Voorafgaand aan de internationale Drupal  DrupalCon kwam het bestuur van de wereldwijde Drupal organisatie bijeen in Praag. Op de agenda stonden de onboarding van de nieuwe CEO en de strategie voor de verdere groei van Drupal.

DrupalCon is het internationale evenement voor Drupal professionals en organisaties om bij te praten en contacten te leggen. Het evenement is één van de belangrijkste kanalen die de Drupal Association biedt om samen te werken aan Drupal. Het evenement is een vast moment voor het bestuur om te brainstormen en te werken aan doelstellingen. Het aannemen van de nieuwe CEO die de verdere groei en innovatie van Drupal zal gaan begeleiden is in een afrondende fase.

Andere onderwerpen van gesprek was de nieuwe marketing strategie en verdere product innovatie van Drupal. Ook de samenwerking met lokale Drupal organisaties en regio’s in de wereld krijgt extra focus. De Europese Drupal gemeenschap is zeer actief. DrupalCon verbindt de Europese gemeenschap met de rest van de wereld en stimuleert de internationale samenwerking.

Drupal heeft een sterke marktpositie. Drupal wordt wereldwijd gebruikt voor het aansturen van digitale platformen en enterprise content management. Er is veel werk gestoken in de redactie interface. De lage instapkosten voor Drupal (open source) en de headless mogelijkheden zijn een groot voordeel ten opzichte van andere systemen en voor organisaties redenen om voor Drupal te kiezen. Steeds meer worden headless frameworks ingezet, wat voor Drupal een impuls is om te blijven innoveren. De roadmap en ontwikkelingen op het gebied van Drupal worden verder toegelicht door bedenker en projectlead Dries Buytaert tijdens DrupalCon in Praag.

“Het is goed om elkaar weer in levende lijve te kunnen spreken en zien op DrupalCon. DrupalCon is het hart van Drupal innovatie en een kans om je netwerk uit te breiden en ervaringen te delen. Een community homecoming!”

— Dries Buytaert, Drupal bedenker en oprichter

De Drupal Association is een non-profit organisatie die de Drupal gemeenschap helpt met het ontwikkelen van Drupal. De organisatie onderschrijft de visie van een veilig en open web voor iedereen. In Nederland wordt Drupal vertegenwoordigd door Stichting Drupal Nederland.

Foto: Jo Da (cc)